Besparingen halen vertrouwen consumenten verder onderuit

Besparingen halen vertrouwen consumenten verder onderuit

Het Belgische consumentenvertrouwen is in november 2014 verder gedaald. Door de aankondiging van de besparingen van de overheid verwachten de gezinnen immers een verslechtering van hun financiële mogelijkheden.

Aankondiging besparingen weegt door

De daling van het consumentenvertrouwen is ondertussen al enkele maanden aan de gang: de laatste verbetering dateert al van mei. De indicator van het consumentenvertrouwen, die door de Nationale Bank wordt beheerd, daalde in november van -12 naar -14 punten. Begin dit jaar stond het vertrouwenspeil nog op -4.

 

De terugval is het gevolg van een minder gunstige inschatting van de evolutie van de Belgische economie voor de komende twaalf maanden, al maken de consumenten daarbij een uitzondering voor de evolutie van de werkloosheid. Ook maken ze zich vooral zorgen over de evolutie van hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. De aankondiging van de diverse besparingen door de regering is hieraan niet vreemd, stelt de Nationale Bank.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top