Bijna 300 webshops gesloten wegens namaak

Bijna 300 webshops gesloten wegens namaak

Tijdens een internationale operatie tegen namaak zijn wereldwijd 292 domeinnamen gesloten die ervan verdacht worden namaakgoederen te verkopen van o.a. Nike, Louis Vuitton en Viagra.

Luxemerken en medicamenten

Europol, de Belgische douane en de FOD Economie hebben een kleine 300 domeinnamen geblokkeerd wegens mogelijke verkoop van namaakproducten. De cel Cybersquad van de douane sloot 107 domeinnamen op '.eu', de Economische Inspectie van de FOD Economie sloot er 47 op '.be'. 

 

De intussen geblokkeerde domeinnamen verkochten voornamelijk namaakartikelen van de merken Nike en Louis Vuitton, maar ook namaakgeneesmiddelen zoals Cialis, Viagra en Kamagra. Tijdens de operatie werd ook een muziekwebsite afgesloten die illegale streaming aanbood: time4popcorn.eu.

 

"7 tot 10% van de handel is namaak"

"De handel in namaak wordt geschat op 7 tot 10% van de totale handel, hij schaadt onze economie en zorgt voor jobverlies. Namaakmedicijnen zijn bovendien verantwoordelijk voor zichtbare en onzichtbare gezondheidsschade bij de consumenten, soms met directe dodelijke gevolgen", zegt Francis Adyns van de FOD Financiën (waaronder de douane valt).

 

"Deze actie ligt in de lijn van de opdracht van de FOD Economie, meer bepaald het waarborgen van de economische orde in het belang van enerzijds de consumenten en anderzijds de ondernemingen die het spel wel eerlijk spelen", voegt Chantal De Pauw van de FOD Economie daar nog aan toe. "De cel Namaak van de FOD Economie nam in 2013 meer dan 625.000 namaakgoederen in beslag."

 

"Het effect van deze acties blijft niet uit en we zien het aanbod van namaak op de toplevels '.be' en '.eu' spectaculair dalen", klinkt het nog. Niettemin blijft namaak een ware plaag: zo bleek onlangs nog uit onderzoek van MarkMonitor en van marktonderzoeksbureau Nielsen dat één op de zes koopjeszoekers die op het internet zoektermen als 'goedkoop', 'outlet' of 'korting' intikken, de dupe wordt van webshops die namaak verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top