Bijna 300 webshops gesloten wegens namaak | RetailDetail

Bijna 300 webshops gesloten wegens namaak

Bijna 300 webshops gesloten wegens namaak

Tijdens een internationale operatie tegen namaak zijn wereldwijd 292 domeinnamen gesloten die ervan verdacht worden namaakgoederen te verkopen van o.a. Nike, Louis Vuitton en Viagra.

Luxemerken en medicamenten

Europol, de Belgische douane en de FOD Economie hebben een kleine 300 domeinnamen geblokkeerd wegens mogelijke verkoop van namaakproducten. De cel Cybersquad van de douane sloot 107 domeinnamen op '.eu', de Economische Inspectie van de FOD Economie sloot er 47 op '.be'. 

 

De intussen geblokkeerde domeinnamen verkochten voornamelijk namaakartikelen van de merken Nike en Louis Vuitton, maar ook namaakgeneesmiddelen zoals Cialis, Viagra en Kamagra. Tijdens de operatie werd ook een muziekwebsite afgesloten die illegale streaming aanbood: time4popcorn.eu.

 

"7 tot 10% van de handel is namaak"

"De handel in namaak wordt geschat op 7 tot 10% van de totale handel, hij schaadt onze economie en zorgt voor jobverlies. Namaakmedicijnen zijn bovendien verantwoordelijk voor zichtbare en onzichtbare gezondheidsschade bij de consumenten, soms met directe dodelijke gevolgen", zegt Francis Adyns van de FOD Financiën (waaronder de douane valt).

 

"Deze actie ligt in de lijn van de opdracht van de FOD Economie, meer bepaald het waarborgen van de economische orde in het belang van enerzijds de consumenten en anderzijds de ondernemingen die het spel wel eerlijk spelen", voegt Chantal De Pauw van de FOD Economie daar nog aan toe. "De cel Namaak van de FOD Economie nam in 2013 meer dan 625.000 namaakgoederen in beslag."

 

"Het effect van deze acties blijft niet uit en we zien het aanbod van namaak op de toplevels '.be' en '.eu' spectaculair dalen", klinkt het nog. Niettemin blijft namaak een ware plaag: zo bleek onlangs nog uit onderzoek van MarkMonitor en van marktonderzoeksbureau Nielsen dat één op de zes koopjeszoekers die op het internet zoektermen als 'goedkoop', 'outlet' of 'korting' intikken, de dupe wordt van webshops die namaak verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.