Bijna 300 webshops gesloten wegens namaak | RetailDetail

Bijna 300 webshops gesloten wegens namaak

Bijna 300 webshops gesloten wegens namaak

Tijdens een internationale operatie tegen namaak zijn wereldwijd 292 domeinnamen gesloten die ervan verdacht worden namaakgoederen te verkopen van o.a. Nike, Louis Vuitton en Viagra.

Luxemerken en medicamenten

Europol, de Belgische douane en de FOD Economie hebben een kleine 300 domeinnamen geblokkeerd wegens mogelijke verkoop van namaakproducten. De cel Cybersquad van de douane sloot 107 domeinnamen op '.eu', de Economische Inspectie van de FOD Economie sloot er 47 op '.be'. 

 

De intussen geblokkeerde domeinnamen verkochten voornamelijk namaakartikelen van de merken Nike en Louis Vuitton, maar ook namaakgeneesmiddelen zoals Cialis, Viagra en Kamagra. Tijdens de operatie werd ook een muziekwebsite afgesloten die illegale streaming aanbood: time4popcorn.eu.

 

"7 tot 10% van de handel is namaak"

"De handel in namaak wordt geschat op 7 tot 10% van de totale handel, hij schaadt onze economie en zorgt voor jobverlies. Namaakmedicijnen zijn bovendien verantwoordelijk voor zichtbare en onzichtbare gezondheidsschade bij de consumenten, soms met directe dodelijke gevolgen", zegt Francis Adyns van de FOD Financiën (waaronder de douane valt).

 

"Deze actie ligt in de lijn van de opdracht van de FOD Economie, meer bepaald het waarborgen van de economische orde in het belang van enerzijds de consumenten en anderzijds de ondernemingen die het spel wel eerlijk spelen", voegt Chantal De Pauw van de FOD Economie daar nog aan toe. "De cel Namaak van de FOD Economie nam in 2013 meer dan 625.000 namaakgoederen in beslag."

 

"Het effect van deze acties blijft niet uit en we zien het aanbod van namaak op de toplevels '.be' en '.eu' spectaculair dalen", klinkt het nog. Niettemin blijft namaak een ware plaag: zo bleek onlangs nog uit onderzoek van MarkMonitor en van marktonderzoeksbureau Nielsen dat één op de zes koopjeszoekers die op het internet zoektermen als 'goedkoop', 'outlet' of 'korting' intikken, de dupe wordt van webshops die namaak verkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.