Billabong komt boven water | RetailDetail

Billabong komt boven water

Billabong komt boven water

Het Australische surfmerk Billabong heeft in de eerste helft van zijn boekjaar 2014/2015 een nettowinst geboekt van 25,7 miljoen Australische dollar (omgerekend 18 miljoen euro). Het was de eerste keer in drie jaar dat de keten met positieve cijfers kon uitpakken.

Billabong staat op uit de doden

Billabong verkeerde de voorbije jaren in zeer woelig water: het bedrijf had de voeling met zijn klanten verloren, waardoor het steeds meer omzet zag verdampen en de verliezen opstapelde. Dat leidde dan weer tot een aantal managementwissels en mislukte overnames.

 

Na een grondige reorganisatie lijkt Billabong opnieuw levensvatbaar: in de eerste helft van het boekjaar 2013/2014 was er nog een verlies van 126,3 miljoen dollar (zo'n 90 miljoen euro), maar die is nu dus omgezet in een kleine winst. Bovendien zorgde een herkapitalisatie voor een daling van de nettoschulden van 175 miljoen dollar eind 2013 naar 56,7 miljoen eind 2014 (een daling van 120 naar 40 miljoen euro).

 

Commercieel nog werk aan de winkel

Al is er nog veel werk aan de winkel, geeft topman Neil Fiske toe: de winst is immers vooral het gevolg van de verlaging van de kosten. Commercieel moet er nog een tandje worden bijgestoken, want de omzet in de eerste helft van het boekjaar daalde van 667 naar 537,5 miljoen dollar (465 naar 375 miljoen euro). Over enkel de voortgezette activiteiten is er nog steeds een daling van 524,6 naar 522,1 miljoen dollar (365 naar 363 miljoen euro).

 

Een van de veranderingen die de surfketen wil aanpakken, is het online verhaal: “We hebben hier te voorbije jaren te weinig in geïnvesteerd”, zei topman Fiske. Billabong heeft nu de volledige controle over zijn online platform. “Dat zal ons toelaten om volop de omnichannelkaart te trekken, te beginnen in Australië”.

 

Voorts zullen zes merken die via Australische multimerkenwinkels worden verkocht worden vervangen door een enkel merk, wat de commerciële slagkracht moet verhogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.