Billabong komt boven water

Billabong komt boven water

Het Australische surfmerk Billabong heeft in de eerste helft van zijn boekjaar 2014/2015 een nettowinst geboekt van 25,7 miljoen Australische dollar (omgerekend 18 miljoen euro). Het was de eerste keer in drie jaar dat de keten met positieve cijfers kon uitpakken.

Billabong staat op uit de doden

Billabong verkeerde de voorbije jaren in zeer woelig water: het bedrijf had de voeling met zijn klanten verloren, waardoor het steeds meer omzet zag verdampen en de verliezen opstapelde. Dat leidde dan weer tot een aantal managementwissels en mislukte overnames.

 

Na een grondige reorganisatie lijkt Billabong opnieuw levensvatbaar: in de eerste helft van het boekjaar 2013/2014 was er nog een verlies van 126,3 miljoen dollar (zo'n 90 miljoen euro), maar die is nu dus omgezet in een kleine winst. Bovendien zorgde een herkapitalisatie voor een daling van de nettoschulden van 175 miljoen dollar eind 2013 naar 56,7 miljoen eind 2014 (een daling van 120 naar 40 miljoen euro).

 

Commercieel nog werk aan de winkel

Al is er nog veel werk aan de winkel, geeft topman Neil Fiske toe: de winst is immers vooral het gevolg van de verlaging van de kosten. Commercieel moet er nog een tandje worden bijgestoken, want de omzet in de eerste helft van het boekjaar daalde van 667 naar 537,5 miljoen dollar (465 naar 375 miljoen euro). Over enkel de voortgezette activiteiten is er nog steeds een daling van 524,6 naar 522,1 miljoen dollar (365 naar 363 miljoen euro).

 

Een van de veranderingen die de surfketen wil aanpakken, is het online verhaal: “We hebben hier te voorbije jaren te weinig in geïnvesteerd”, zei topman Fiske. Billabong heeft nu de volledige controle over zijn online platform. “Dat zal ons toelaten om volop de omnichannelkaart te trekken, te beginnen in Australië”.

 

Voorts zullen zes merken die via Australische multimerkenwinkels worden verkocht worden vervangen door een enkel merk, wat de commerciële slagkracht moet verhogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top