Black Friday start onder gunstig gesternte

Black Friday start onder gunstig gesternte

Nu vrijdag, 27 november, staat bij Amerikaanse shopaholics aangekruist als Black Friday. Hoewel het fenomeen stilaan ook naar onze contreien afzakt, is het toch vooral in de Verenigde Staten een topdag. Dit jaar lijken alle sterren alvast goed te staan.

Veelbelovende economische context

De Amerikaanse retailers mogen zich opmaken voor een topeindejaar, dat traditiegetrouw op gang wordt geschoten met Black Friday, komende vrijdag. "Het economisch herstel, de dalende werkloosheid en het groeiende consumentenvertrouwen voorspellen stevige omzetten dit jaar", zo blijkt uit een analyse van Zacks Investment Research.

 

Zo stond het consumentenvertrouwen in de Thomson Reuters/University of Michigan-meting van oktober op 93,1 punten. Niet alleen een pak beter dan een maand eerder (90 punten) maar zelfs hoger dan de algemene consensus (die uitging van 91,2 punten).

 

Volgens marktonderzoeksbureau eMarketer zou de eindejaarsverkoop - Amerikanen hebben het over 'holiday sales' - in de maanden november en december afklokken op 885,7 miljard dollar (ca. 832,73 miljard euro), dat is liefst 5,7% meer dan in dezelfde periode een jaar terug en alweer beter dan de eerdere voorspelling die het hield op +3,2%.

 

De National Retail Federation, Amerika's grootse handelsfederatie, is wat voorzichtiger: zij houdt het op een groei van 3,7% tot een omzet van 630,5 miljard dollar (exclusief auto's, brandstof en restaurantbezoek). Omgerekend is dat 592,79 miljard euro. Daarmee zou de groei weliswaar iets lager uitvallen dan vorig jaar - toen ging de omzet er met 4,1% op vooruit - maar toch nog altijd ruim dubbel zo hoog uitvallen als het gemiddelde over de voorbije tien jaar; dat staat op +2,5%.

 

De NRF voorspelt wel een sterke groei voor online dit eindejaar: de internetverkoop zou in november en december zo'n 6 tot 8% groeien, tot circa 105 miljard dollar of zo'n 98,72 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top