Black Friday start onder gunstig gesternte | RetailDetail

Black Friday start onder gunstig gesternte

Black Friday start onder gunstig gesternte

Nu vrijdag, 27 november, staat bij Amerikaanse shopaholics aangekruist als Black Friday. Hoewel het fenomeen stilaan ook naar onze contreien afzakt, is het toch vooral in de Verenigde Staten een topdag. Dit jaar lijken alle sterren alvast goed te staan.

Veelbelovende economische context

De Amerikaanse retailers mogen zich opmaken voor een topeindejaar, dat traditiegetrouw op gang wordt geschoten met Black Friday, komende vrijdag. "Het economisch herstel, de dalende werkloosheid en het groeiende consumentenvertrouwen voorspellen stevige omzetten dit jaar", zo blijkt uit een analyse van Zacks Investment Research.

 

Zo stond het consumentenvertrouwen in de Thomson Reuters/University of Michigan-meting van oktober op 93,1 punten. Niet alleen een pak beter dan een maand eerder (90 punten) maar zelfs hoger dan de algemene consensus (die uitging van 91,2 punten).

 

Volgens marktonderzoeksbureau eMarketer zou de eindejaarsverkoop - Amerikanen hebben het over 'holiday sales' - in de maanden november en december afklokken op 885,7 miljard dollar (ca. 832,73 miljard euro), dat is liefst 5,7% meer dan in dezelfde periode een jaar terug en alweer beter dan de eerdere voorspelling die het hield op +3,2%.

 

De National Retail Federation, Amerika's grootse handelsfederatie, is wat voorzichtiger: zij houdt het op een groei van 3,7% tot een omzet van 630,5 miljard dollar (exclusief auto's, brandstof en restaurantbezoek). Omgerekend is dat 592,79 miljard euro. Daarmee zou de groei weliswaar iets lager uitvallen dan vorig jaar - toen ging de omzet er met 4,1% op vooruit - maar toch nog altijd ruim dubbel zo hoog uitvallen als het gemiddelde over de voorbije tien jaar; dat staat op +2,5%.

 

De NRF voorspelt wel een sterke groei voor online dit eindejaar: de internetverkoop zou in november en december zo'n 6 tot 8% groeien, tot circa 105 miljard dollar of zo'n 98,72 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.