Black Friday start onder gunstig gesternte

Black Friday start onder gunstig gesternte

Nu vrijdag, 27 november, staat bij Amerikaanse shopaholics aangekruist als Black Friday. Hoewel het fenomeen stilaan ook naar onze contreien afzakt, is het toch vooral in de Verenigde Staten een topdag. Dit jaar lijken alle sterren alvast goed te staan.

Veelbelovende economische context

De Amerikaanse retailers mogen zich opmaken voor een topeindejaar, dat traditiegetrouw op gang wordt geschoten met Black Friday, komende vrijdag. "Het economisch herstel, de dalende werkloosheid en het groeiende consumentenvertrouwen voorspellen stevige omzetten dit jaar", zo blijkt uit een analyse van Zacks Investment Research.

 

Zo stond het consumentenvertrouwen in de Thomson Reuters/University of Michigan-meting van oktober op 93,1 punten. Niet alleen een pak beter dan een maand eerder (90 punten) maar zelfs hoger dan de algemene consensus (die uitging van 91,2 punten).

 

Volgens marktonderzoeksbureau eMarketer zou de eindejaarsverkoop - Amerikanen hebben het over 'holiday sales' - in de maanden november en december afklokken op 885,7 miljard dollar (ca. 832,73 miljard euro), dat is liefst 5,7% meer dan in dezelfde periode een jaar terug en alweer beter dan de eerdere voorspelling die het hield op +3,2%.

 

De National Retail Federation, Amerika's grootse handelsfederatie, is wat voorzichtiger: zij houdt het op een groei van 3,7% tot een omzet van 630,5 miljard dollar (exclusief auto's, brandstof en restaurantbezoek). Omgerekend is dat 592,79 miljard euro. Daarmee zou de groei weliswaar iets lager uitvallen dan vorig jaar - toen ging de omzet er met 4,1% op vooruit - maar toch nog altijd ruim dubbel zo hoog uitvallen als het gemiddelde over de voorbije tien jaar; dat staat op +2,5%.

 

De NRF voorspelt wel een sterke groei voor online dit eindejaar: de internetverkoop zou in november en december zo'n 6 tot 8% groeien, tot circa 105 miljard dollar of zo'n 98,72 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Back to top