Black Friday start onder gunstig gesternte | RetailDetail

Black Friday start onder gunstig gesternte

Black Friday start onder gunstig gesternte

Nu vrijdag, 27 november, staat bij Amerikaanse shopaholics aangekruist als Black Friday. Hoewel het fenomeen stilaan ook naar onze contreien afzakt, is het toch vooral in de Verenigde Staten een topdag. Dit jaar lijken alle sterren alvast goed te staan.

Veelbelovende economische context

De Amerikaanse retailers mogen zich opmaken voor een topeindejaar, dat traditiegetrouw op gang wordt geschoten met Black Friday, komende vrijdag. "Het economisch herstel, de dalende werkloosheid en het groeiende consumentenvertrouwen voorspellen stevige omzetten dit jaar", zo blijkt uit een analyse van Zacks Investment Research.

 

Zo stond het consumentenvertrouwen in de Thomson Reuters/University of Michigan-meting van oktober op 93,1 punten. Niet alleen een pak beter dan een maand eerder (90 punten) maar zelfs hoger dan de algemene consensus (die uitging van 91,2 punten).

 

Volgens marktonderzoeksbureau eMarketer zou de eindejaarsverkoop - Amerikanen hebben het over 'holiday sales' - in de maanden november en december afklokken op 885,7 miljard dollar (ca. 832,73 miljard euro), dat is liefst 5,7% meer dan in dezelfde periode een jaar terug en alweer beter dan de eerdere voorspelling die het hield op +3,2%.

 

De National Retail Federation, Amerika's grootse handelsfederatie, is wat voorzichtiger: zij houdt het op een groei van 3,7% tot een omzet van 630,5 miljard dollar (exclusief auto's, brandstof en restaurantbezoek). Omgerekend is dat 592,79 miljard euro. Daarmee zou de groei weliswaar iets lager uitvallen dan vorig jaar - toen ging de omzet er met 4,1% op vooruit - maar toch nog altijd ruim dubbel zo hoog uitvallen als het gemiddelde over de voorbije tien jaar; dat staat op +2,5%.

 

De NRF voorspelt wel een sterke groei voor online dit eindejaar: de internetverkoop zou in november en december zo'n 6 tot 8% groeien, tot circa 105 miljard dollar of zo'n 98,72 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

Back to top