Blokker schrapt 440 winkelmedewerkers | RetailDetail

Blokker schrapt 440 winkelmedewerkers

Blokker schrapt 440 winkelmedewerkers

De Nederlandse winkelketen Blokker gaat reorganiseren: 440 winkelmedewerkers verliezen daarbij hun baan, bevestigt de directie. Tegelijkertijd versnelt de retailer de uitrol van zijn vernieuwde Blokker-concept.

440 banen op de tocht

"Blokker neemt maatregelen om de positie van het bedrijf in de sector 'huishoud' te versterken en om beter aan te sluiten op de behoeften van de eigentijdse consument", klinkt het in een mededeling die uitgestuurd is nadat vanmiddag eerst het personeel van Blokker bijeen werd geroepen.

 

De loonkosten moeten meer in lijn worden gebracht met de dalende omzetten in de winkels, meent de directie van Blokker. Concreet vertaalt zich dat in het ontslag van 440 winkelmedewerkers, banen die in de helft van alle 500 eigen winkels van de keten worden geschrapt. De 100 franchisewinkels blijven onaangeroerd. In totaal ziet 6% van het aantal medewerkers zijn job op deze manier verloren gaan.

 

Ook flexibilisering van de werktijden is een voorwaarde volgens de directie. Ze heeft al een adviesaanvraag bij de ondernemingsraad ingediend en zegt ook in overleg te gaan treden met de vakbonden over een sociaal plan.

 

"Vertrouwen in de toekomst"

Toch heeft Blokker vertrouwen in de toekomst, zegt Jack Peters, algemeen directeur van de formule. Het bedrijf gaat dan ook verder blijven investeren in zijn omnichannelactiviteiten en winkels. De online omzet van Blokker zou afgelopen jaar immers met ruim gegroeid 40% zijn. "In het laatste kwartaal van 2014 groeide deze omzet zelfs met 65%", luidt het.

 

Bovendien blijkt het nieuwe fysieke winkelconcept dat Blokker de afgelopen maanden in zeven pilotwinkels heeft getest een succes: de pilotwinkels laten een duidelijke omzetstijging zien ten opzichte van de overige filialen. In 2015 wordt daarom opnieuw geïnvesteerd in het nieuwe concept, aldus Peters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?