Blokker schrapt 440 winkelmedewerkers

Blokker schrapt 440 winkelmedewerkers

De Nederlandse winkelketen Blokker gaat reorganiseren: 440 winkelmedewerkers verliezen daarbij hun baan, bevestigt de directie. Tegelijkertijd versnelt de retailer de uitrol van zijn vernieuwde Blokker-concept.

440 banen op de tocht

"Blokker neemt maatregelen om de positie van het bedrijf in de sector 'huishoud' te versterken en om beter aan te sluiten op de behoeften van de eigentijdse consument", klinkt het in een mededeling die uitgestuurd is nadat vanmiddag eerst het personeel van Blokker bijeen werd geroepen.

 

De loonkosten moeten meer in lijn worden gebracht met de dalende omzetten in de winkels, meent de directie van Blokker. Concreet vertaalt zich dat in het ontslag van 440 winkelmedewerkers, banen die in de helft van alle 500 eigen winkels van de keten worden geschrapt. De 100 franchisewinkels blijven onaangeroerd. In totaal ziet 6% van het aantal medewerkers zijn job op deze manier verloren gaan.

 

Ook flexibilisering van de werktijden is een voorwaarde volgens de directie. Ze heeft al een adviesaanvraag bij de ondernemingsraad ingediend en zegt ook in overleg te gaan treden met de vakbonden over een sociaal plan.

 

"Vertrouwen in de toekomst"

Toch heeft Blokker vertrouwen in de toekomst, zegt Jack Peters, algemeen directeur van de formule. Het bedrijf gaat dan ook verder blijven investeren in zijn omnichannelactiviteiten en winkels. De online omzet van Blokker zou afgelopen jaar immers met ruim gegroeid 40% zijn. "In het laatste kwartaal van 2014 groeide deze omzet zelfs met 65%", luidt het.

 

Bovendien blijkt het nieuwe fysieke winkelconcept dat Blokker de afgelopen maanden in zeven pilotwinkels heeft getest een succes: de pilotwinkels laten een duidelijke omzetstijging zien ten opzichte van de overige filialen. In 2015 wordt daarom opnieuw geïnvesteerd in het nieuwe concept, aldus Peters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top