BNP Paribas Fortis wil monopolie Worldline doorbreken

BNP Paribas Fortis wil monopolie Worldline doorbreken

BNP Paribas Fortis lanceert samen met het Zwitserse Six Payment Services een alternatieve oplossing voor betalingen met Bancontact/Mister Cash. Er komen onder meer ook eigen betaalterminals. Worldline krijgt zo meteen een te duchten concurrent.

Markt voor betaalterminals opengebroken

BNP Paribas Fortis breekt de markt voor betaalterminals open, zo melden zakenkranten De Tijd en L'Echo. "Dat is goed nieuws voor handelaars en winkeliers, want zij worden minder afhankelijk van het feitelijke monopolie van Worldline (ex-Banksys) voor betalingen met Bancontact/Mister Cash", schrijft de krant.

 

"De bank komt met alternatieve terminals op de proppen en biedt ook alle verwerkingsdiensten aan, zoals het dagelijkse overzicht van alle transacties in de winkel. Voorwaarde is wel dat de handelaar zijn zichtrekeningen en cash management bij BNP Paribas Fortis onderbrengt."

 

In de kranten belooft Peter Pollaert, hoofd van de afdeling Cash Management van de bank, de handelaars alvast aantrekkelijke prijzen "zonder dat we met discountprijzen werken. In verhouding zullen de kleinste ondernemingen er het grootste voordeel mee doen".

 

Al 180.000 handelaars in 33 landen

Het Zwitserse Six Payment Services, dat de technische kant van de zaak op zich neemt, is geen kleine speler in de betalingswereld. Het bedrijf is al actief in 33 landen en bij 180.000 handelaars. "Het enorme kantorennet van BNP Paribas Fortis is voor ons een ideale toegangspoort tot de Belgische handelaars", aldus Luc Holper, hoofd marktontwikkeling bij Six Payment Services.

 

Voor de consument zou er niets veranderen. De betaalterminals van Six zijn vergelijkbaar met de huidige bakjes aan de kassa en ze zullen zowel de bestaande BC/MC-betaalkaarten als de gangbare kredietkaarten aanvaarden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top