Boost je e-commerce met het digital maturity model van Wijs | RetailDetail

Boost je e-commerce met het digital maturity model van Wijs

Boost je e-commerce met het digital maturity model van Wijs
Wijs

(publireportage) Je hebt ambitie in e-commerce, maar je twijfelt over de volgende stappen. Herkenbaar? Dat kan, want het net dat pragmatische struikelblok kwam naar boven bij de analyse die digital agency Wijs deed van het Belgische e-commercelandschap.

Vinger aan de pols

Wijs houdt al langere tijd de vinger aan de pols van de Belgische digitale retail. Zo organiseerde het agentschap onlangs enkele panelgesprekken met Belgische retailers, om beter inzicht te krijgen in hun noden en behoeften. Uit die eerste gesprekken bleek al dat iedereen de ambitie heeft om te groeien, maar twijfelt over de concrete volgende stappen.
 

Die eerste inzichten werden in de diepte geanalyseerd en getoetst aan de werkelijkheid aan de hand van een online enquête. Ook daar kwamen een aantal opvallende zaken uit naar voren.
 

Klant centraal

Duidelijk is alleszins dat die volgende, cruciale stappen vaak te maken hebben met het leren kennen van de klant.
 

  • Slechts 25% van de respondenten geeft aan een duidelijk beeld te hebben van wat de klant echt wil.
  • Amper 16% van de deelnemers geeft aan dat ze hun klant on-en offline kunnen volgen over de verschillende kanalen heen


Ook op vlak van klantenservice is er nog veel verbetering mogelijk:
 

  • Slechts 7% beloont trouwe klanten.
  • Op vlak van levering biedt maar 10% de mogelijkheid om een tijdstip van levering te kiezen.


Tegelijk voelt de sector goed aan wat er nodig is om e-commerce een boost te geven. Vaak terugkerende verzuchtingen zijn dat er flexibelere arbeidswetgeving nodig is, en dat er meer gefocust moet worden op kwaliteit en service in plaats van op kortingen.

 

Co-creatie met de sector

De analyse werd verder uitgebreid met data vanuit online discussies en offlinegesprekken met experts. Voor Elisabeth Vanhoutte, client service director, was het kristalhelder: “Elke nieuwe insight vanuit de analyse bevestigde ons eerste aanvoelen: de ambitie in e-commerce is groot, maar er is nood aan praktisch advies.


Daarom namen we het initiatief om een concreet stappenplan uit te werken.” Het resultaat van die co-creatie is het digital maturity model, een vlot leesbare matrix die elk stadium van een e-commercebusiness beschrijft èn de volgende logische stappen oplijst. Het model kan je nu gratis downloaden.

 

3 domeinen om te groeien

Het model spitst zich toe op 3 domeinen en start vanuit 3 vragen in dat domein:
 

  • kennis van de klant
  • klantenservice
  • merkbeleving


Aan de hand van jouw antwoord kan je je organisatie plotten op de juiste maturiteitsfase. Vervolgens kan je bekijken wat in die fase de logische volgende stappen zijn, zodat je meteen de koe bij de horens kan vatten. Een concreet voorbeeld van een mogelijke e-shop geeft een idee van hoe je traject er verder kan uitzien.


Zin gekregen om verder te groeien en jouw e-shop een niveau hoger te tillen? Download gratis het digital maturity model.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.