RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Box3: "Juiste kleurkeuze is vitaal voor retail"

icon
Algemeen27 januari, 2015

Box3 doet aan ‘color marketing’. Wat mogen we daar precies onder verstaan?

H.F.: “Box3 is een ‘trend agency’ rond kleurmarketing: wij bepalen ieder seizoen – ongeveer anderhalf à twee jaar op voorhand – een aantal kleurentrends. Die zijn gebaseerd op grondige trendresearch, inclusief een samenkomst van de Color Marketing Group, een groep van internationale kleurenexperts waar ik deel van uitmaak. Ieder seizoen komen we zo tot een aantal kleurpaletten die over twee jaar trendbepalend zullen zijn. Zij vormen de basis voor ons aanbod naar onze klanten toe, zo geven wij hen advies over de kleuren van hun producten en over de samenstelling van hun collecties.

 

Darnaast bieden we onze klanten ook een verhaal rond die kleuren, een vorm van storytelling die ook centraal kan staan in hun marketingaanpak. Die verhalen noemen wij ‘Color Stories’. De laatste jaren hebben we daarin een unieke expertise opgebouwd.”

 

Als je over kleurgebruik praat, heb je het over zes basisregels. Kan je die wat meer verklaren?

H.F.: “De eerste regel is: gebruik 80% basiskleuren en 20% trendy kleuren. Wanneer je een collectie samenstelt, moet je deze 80-20 regel hanteren: dat wil zeggen dat je 80% maakt in traditionele, commerciële kleuren, waarmee je omzetrunners creëert. De overige 20% in meer trendy kleuren vormen net dat deel dat bepalend is voor je imago.

 

Ten tweede is het zo dat 85% van alle producten wordt gekozen op basis van kleur, volgens onderzoek van de NCS (de organisatie achter de internationale verfcode). Neem bijvoorbeeld een keukenrobot in een gifgroene kleur. Die machine mag technisch in orde zijn, als je die kleur niet vindt passen, zal je waarschijnlijk afzien van de aankoop.

 

Ten derde zijn er kleurvolgers en kleurpioniers. Wanneer je een collectie samenstelt, moet je heel goed weten in welk segment je thuis hoort. Fashion, accessoires en zelfs brilmonturen zijn kleurpioniers: zij zijn altijd de eerste om nieuwe kleuren te introduceren. Interieur is daarentegen een kleurvolger. Mensen moeten eerst een kleur in het straatbeeld gewoon worden en zullen dan pas bereid zijn om het in hun interieur te integreren. Als je te vroeg bent, kan dat dus ook in je nadeel werken. De kloof tussen die twee was vroeger twee jaar, maar dat is nu nog maar 1,5 jaar.

 

Ten vierde: er bestaat kleur-evolutie, maar ook kleur-revolutie. Een kleur evolueert: zo zal je altijd groen in je pallet hebben, maar je moet wel het juiste groen in je pallet hebben. Een tijdje geleden hebben we met de komst van fluokleuren evenwel een heuse kleurrevolutie gekend, die nu al terug aan het verdwijnen is.

 

De vijfde regel luidt dat er geen lelijke kleuren bestaan, enkel lelijke kleurcombinaties. Dat wil gewoon zeggen dat je moet openstaan voor alle kleuren. Een kleur op zich is niet lelijk, het is alleen de combinatie van bepaalde kleuren die lelijk kan zijn. Als trendforecaster is het niet echt moeilijk om zo te denken, alleen moet je er wel rekening mee houden dat je steeds twee jaar voorop zit en je dus al eens vreemde blikken kan krijgen als je zegt dat roze het nieuwe zwart zal worden.

 

Ten slotte: gebruik kleurnamen in plaats van kleurcodes. De consument kan zich bij een naam veel meer voorstellen en bovendien zijn kleuren op die manier gemakkelijker te begrijpen.”

 

Heeft kleurgebruik een bewezen impact op koopgedrag?

H.F.: “Zeker. Zoals ik al zei is het in grote mate bepalend voor het koopgedrag. Kleuren worden ook vaak gebruikt als imagobouwende tool. ‘Cutting edge’ designermerken als Muuto of Hay gebruiken nu kleuren die we pas over een paar jaar zullen zien in mainstreamwinkels. Wij raden altijd aan om een goede mix te maken van imagobouwende kleuren en mainstreamkleuren. De eerste lokken klanten, de tweede verkopen grote volumes.”

 

Kan je een aantal voorbeelden van realisaties in de retailsector geven?

H.F.: “Zo zijn er een aantal. De volledige nieuwe collectie van de zitzakken van het merk Fatboy is door Box3 samengesteld. Ook het Belgische brillenmerk LOUIS Belgium, dat écht kleur bekent op de monturen, werkt met ons samen. De samenwerking met Box3 zorgt voor een heel opvallend, kleurrijk geheel, dat nieuw is op de markt.”

 

Welke trends zie je voor 2015?

H.F.: “In 2015 zien we een terugkeer van individualiteit en speelsheid als tegenreactie op de normering die we zien op sociale media. Daar is alles heel erg mainstream geworden: iederéén neemt selfies, iederéén instagramt zijn eten, … We zien dat creatievelingen daarvan gaan afwijken. Het resultaat is een esthetiek die heel erg eigen is: een mix van grafische, ‘poppy’ vormen met alle soorten texturen. Dure materialen, zoals marmer, worden er gecombineerd met felle kleuren. Het lijkt van ver wat op de Memphisbeweging uit de jaren 1980, die ook lak had aan designconventies. Daar halen designers nu ook weer inspiratie uit.

 

We zien ook dat de vintagetrend wat afneemt. Die vintagetrend duurt al heel lang, en veel designers gaan terug naar echt innovatieve materialen kijken, zoals grafeem. Tegelijk gaat de zoektocht naar authenticiteit verder, en wel in de herwaardering van folklore. Die folklore wordt wel op een hedendaagse manier geïnterpreteerd: die trend zien we bijvoorbeeld heel erg in de foodwereld, waarin superlokale ingrediënten op een moderne manier gepresenteerd en klaargemaakt worden.

 

Wat de materialen betreft, heeft alles te maken met textuur en diepte. Vlakke materialen maken plaats voor stoffen met grove wevingen, pluchetexturen, materialen die patineren (denk maar aan messing of koper), natuurlijke materialen met onregelmatigheden zoals marmer, … Een mooi voorbeeld daarvan is de Cosy Cabinet-trend, waarbij de slaapkamer de belangrijkste plek van inspiratie wordt, met materialen met een grote aaibaarheidsfactor en warme kleuren. Ook dat is deels een reactie op de hedendaagse architectuur, die vaak heel glad, hard en wit is.”

 

Welke kleuren worden de kleuren van 2015?

H.F.: “Het wordt een happy jaar, vol kleur. Ook ‘metallics’ blijven scoren: koper, brons en goud zijn nog steeds prominent aanwezig. Verder schuiven we twee belangrijke kleurgroepen naar voren: de blauwtinten en de groentinten. Uiteraard hangt dit ook af van de sector. Een corner in een winkel heeft andere kleuren dan een tijdelijke pop-upwinkel, of een verpakking van bijvoorbeeld voeding.”

 

Op dinsdag 10 februari geef je twee infosessies op het RetailPodium in Antwerpen. Wat ga je daar vertellen?

H.F.: “De presentatie zal gaan over de kleurentrends voor zomer 2016. Een achttal thema’s passeren de revue, waarbij ik voor elk thema toelicht welke sociologische, technologische of economische trends aan de basis liggen, welke lifestyletrend we daaruit halen en hoe we dat vertalen naar kleur. Bij elk thema past een kleurenpalet met verschillende combinaties, materialen en texturen. De presentatie zit boordevol tips en voorbeelden uit de wereld van mode, interieur en lifestyle. Het zal inspiratie geven, maar is ook concreet genoeg om meteen mee aan de slag te gaan.”

 

Op dinsdag 10 februari geeft Hilde Francq, bezieler van Box3, twee exclusieve seminaries op het RetailPodium van RetailDetail. Er is zowel een middagsessie als een avondsessie. Voor meer informatie en inschrijvingen, surf naar http://www.retailpodium.be.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN