Bpost heeft interesse in Press Shop-moeder AMP | RetailDetail

Bpost heeft interesse in Press Shop-moeder AMP

Bpost heeft interesse in Press Shop-moeder AMP

Postbedrijf bpost is geïnteresseerd in de overname van AMP, de Belgische dochter van de Franse mediagroep Lagardère. De Fransen willen de verkoop eind dit jaar afgerond hebben.

Toegang tot zo'n 6.000 verkooppunten...

Bpost is een van de topkandidaten om kranten- en tijdschriftenverdeler AMP over te nemen. Dat schrijft zakenkrant De Tijd op basis van meerdere bronnen. AMP is nu nog eigendom van de Franse mediamultinational Lagardère, maar die zette zijn Belgische persdistributie- en retailpoot dit voorjaar in de etalage.

 

AMP voorziet in ons land krantenwinkels, shoppingcenters, ziekenhuizen en supermarkten van kranten en tijdschriften. Daarnaast runt de Lagardère-dochter nog zo'n 250 Press Shops en Relay-winkels in trein- en metrostations en op luchthavens. Dat brengt het totaal op zo'n 6.000 verkooppunten. Dagelijks verdeelt AMP meer dan 700.000 magazines (325 titels) en 550.000 kranten (175 titels), goed voor een marktaandeel van 90%.

 

Bpost en AMP mogen dan al concurrenten zijn, ze werken ook samen: zo fungeren een 40-tal Press Shops momenteel als postpunt (foto).

 

...en de snelgroeiende pakjesmarkt

De interesse van Bpost heeft echter ook te maken met pakjesdienst Kariboo, zo schrijft De Tijd nog. Sinds AMP die dienst in mei vorig jaar oprichtte, bestaat het netwerk al uit zo'n 700 'Kariboo-spots', afhaalpunten in persverkooppunten waar zowel bedrijven als particulieren pakjes kunnen ophalen.

 

Door de aanhoudende daling van het brievenverkeer focussen postbedrijven wereldwijd meer en meer op de pakjesmarkt, die dankzij e-commerce een ware boost kent. Bpost beschikt nu over 1.300 postkantoren en postpunten - waaronder dus een 40-tal Press Shops - en verstuurde vorig kwartaal 13,5% meer binnenlandse pakjes, de sterkste groei ooit.

 

Maar de concurrentie is bikkelhard. Zo ambieert DHL in ons land een netwerk van 1.600 afhaalpunten (vandaag zijn dat er 600), nam UPS onlangs de 1.000 Kiala-afhaalpunten over en kondigde DPD aan het aantal afhaalpunten op te drijven van 500 naar 1.400.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.