Bpost heeft interesse in Press Shop-moeder AMP

Bpost heeft interesse in Press Shop-moeder AMP

Postbedrijf bpost is geïnteresseerd in de overname van AMP, de Belgische dochter van de Franse mediagroep Lagardère. De Fransen willen de verkoop eind dit jaar afgerond hebben.

Toegang tot zo'n 6.000 verkooppunten...

Bpost is een van de topkandidaten om kranten- en tijdschriftenverdeler AMP over te nemen. Dat schrijft zakenkrant De Tijd op basis van meerdere bronnen. AMP is nu nog eigendom van de Franse mediamultinational Lagardère, maar die zette zijn Belgische persdistributie- en retailpoot dit voorjaar in de etalage.

 

AMP voorziet in ons land krantenwinkels, shoppingcenters, ziekenhuizen en supermarkten van kranten en tijdschriften. Daarnaast runt de Lagardère-dochter nog zo'n 250 Press Shops en Relay-winkels in trein- en metrostations en op luchthavens. Dat brengt het totaal op zo'n 6.000 verkooppunten. Dagelijks verdeelt AMP meer dan 700.000 magazines (325 titels) en 550.000 kranten (175 titels), goed voor een marktaandeel van 90%.

 

Bpost en AMP mogen dan al concurrenten zijn, ze werken ook samen: zo fungeren een 40-tal Press Shops momenteel als postpunt (foto).

 

...en de snelgroeiende pakjesmarkt

De interesse van Bpost heeft echter ook te maken met pakjesdienst Kariboo, zo schrijft De Tijd nog. Sinds AMP die dienst in mei vorig jaar oprichtte, bestaat het netwerk al uit zo'n 700 'Kariboo-spots', afhaalpunten in persverkooppunten waar zowel bedrijven als particulieren pakjes kunnen ophalen.

 

Door de aanhoudende daling van het brievenverkeer focussen postbedrijven wereldwijd meer en meer op de pakjesmarkt, die dankzij e-commerce een ware boost kent. Bpost beschikt nu over 1.300 postkantoren en postpunten - waaronder dus een 40-tal Press Shops - en verstuurde vorig kwartaal 13,5% meer binnenlandse pakjes, de sterkste groei ooit.

 

Maar de concurrentie is bikkelhard. Zo ambieert DHL in ons land een netwerk van 1.600 afhaalpunten (vandaag zijn dat er 600), nam UPS onlangs de 1.000 Kiala-afhaalpunten over en kondigde DPD aan het aantal afhaalpunten op te drijven van 500 naar 1.400.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top