Bpost heeft interesse in Press Shop-moeder AMP

Bpost heeft interesse in Press Shop-moeder AMP

Postbedrijf bpost is geïnteresseerd in de overname van AMP, de Belgische dochter van de Franse mediagroep Lagardère. De Fransen willen de verkoop eind dit jaar afgerond hebben.

Toegang tot zo'n 6.000 verkooppunten...

Bpost is een van de topkandidaten om kranten- en tijdschriftenverdeler AMP over te nemen. Dat schrijft zakenkrant De Tijd op basis van meerdere bronnen. AMP is nu nog eigendom van de Franse mediamultinational Lagardère, maar die zette zijn Belgische persdistributie- en retailpoot dit voorjaar in de etalage.

 

AMP voorziet in ons land krantenwinkels, shoppingcenters, ziekenhuizen en supermarkten van kranten en tijdschriften. Daarnaast runt de Lagardère-dochter nog zo'n 250 Press Shops en Relay-winkels in trein- en metrostations en op luchthavens. Dat brengt het totaal op zo'n 6.000 verkooppunten. Dagelijks verdeelt AMP meer dan 700.000 magazines (325 titels) en 550.000 kranten (175 titels), goed voor een marktaandeel van 90%.

 

Bpost en AMP mogen dan al concurrenten zijn, ze werken ook samen: zo fungeren een 40-tal Press Shops momenteel als postpunt (foto).

 

...en de snelgroeiende pakjesmarkt

De interesse van Bpost heeft echter ook te maken met pakjesdienst Kariboo, zo schrijft De Tijd nog. Sinds AMP die dienst in mei vorig jaar oprichtte, bestaat het netwerk al uit zo'n 700 'Kariboo-spots', afhaalpunten in persverkooppunten waar zowel bedrijven als particulieren pakjes kunnen ophalen.

 

Door de aanhoudende daling van het brievenverkeer focussen postbedrijven wereldwijd meer en meer op de pakjesmarkt, die dankzij e-commerce een ware boost kent. Bpost beschikt nu over 1.300 postkantoren en postpunten - waaronder dus een 40-tal Press Shops - en verstuurde vorig kwartaal 13,5% meer binnenlandse pakjes, de sterkste groei ooit.

 

Maar de concurrentie is bikkelhard. Zo ambieert DHL in ons land een netwerk van 1.600 afhaalpunten (vandaag zijn dat er 600), nam UPS onlangs de 1.000 Kiala-afhaalpunten over en kondigde DPD aan het aantal afhaalpunten op te drijven van 500 naar 1.400.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top