Bpost heeft interesse in Press Shop-moeder AMP

Bpost heeft interesse in Press Shop-moeder AMP

Postbedrijf bpost is geïnteresseerd in de overname van AMP, de Belgische dochter van de Franse mediagroep Lagardère. De Fransen willen de verkoop eind dit jaar afgerond hebben.

Toegang tot zo'n 6.000 verkooppunten...

Bpost is een van de topkandidaten om kranten- en tijdschriftenverdeler AMP over te nemen. Dat schrijft zakenkrant De Tijd op basis van meerdere bronnen. AMP is nu nog eigendom van de Franse mediamultinational Lagardère, maar die zette zijn Belgische persdistributie- en retailpoot dit voorjaar in de etalage.

 

AMP voorziet in ons land krantenwinkels, shoppingcenters, ziekenhuizen en supermarkten van kranten en tijdschriften. Daarnaast runt de Lagardère-dochter nog zo'n 250 Press Shops en Relay-winkels in trein- en metrostations en op luchthavens. Dat brengt het totaal op zo'n 6.000 verkooppunten. Dagelijks verdeelt AMP meer dan 700.000 magazines (325 titels) en 550.000 kranten (175 titels), goed voor een marktaandeel van 90%.

 

Bpost en AMP mogen dan al concurrenten zijn, ze werken ook samen: zo fungeren een 40-tal Press Shops momenteel als postpunt (foto).

 

...en de snelgroeiende pakjesmarkt

De interesse van Bpost heeft echter ook te maken met pakjesdienst Kariboo, zo schrijft De Tijd nog. Sinds AMP die dienst in mei vorig jaar oprichtte, bestaat het netwerk al uit zo'n 700 'Kariboo-spots', afhaalpunten in persverkooppunten waar zowel bedrijven als particulieren pakjes kunnen ophalen.

 

Door de aanhoudende daling van het brievenverkeer focussen postbedrijven wereldwijd meer en meer op de pakjesmarkt, die dankzij e-commerce een ware boost kent. Bpost beschikt nu over 1.300 postkantoren en postpunten - waaronder dus een 40-tal Press Shops - en verstuurde vorig kwartaal 13,5% meer binnenlandse pakjes, de sterkste groei ooit.

 

Maar de concurrentie is bikkelhard. Zo ambieert DHL in ons land een netwerk van 1.600 afhaalpunten (vandaag zijn dat er 600), nam UPS onlangs de 1.000 Kiala-afhaalpunten over en kondigde DPD aan het aantal afhaalpunten op te drijven van 500 naar 1.400.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top