Bpost stelt pakjesautomaten open voor de concurrentie

Bpost stelt pakjesautomaten open voor de concurrentie

Bpost stelt pakjesautomaten open voor de concurrentie
(c) Cubee

Voortaan kunnen ook andere koerierbedrijven pakjes deponeren en ophalen in de 150 automaten die bpost in heel België heeft geïnstalleerd bij supermarkten en treinstations, met dank aan ‘de Buren’ uit Nederland.

Nieuwe naam, nieuwe aanpak

Tot nog toe konden enkel bedrijven die samenwerkten met bpost ‑ het ging dan onder meer om Zalando, Bol.com, Torfs of nog Decathlon ‑ hun online bestellingen in de ‘lockers’ deponeren. Daar komt nu dus verandering in: voortaan zijn de automaten ook toegankelijk voor (r)etailers die voor hun online bestellingen een concurrent van bpost inschakelen. Er is al een akkoord met DPD en GLS, zo laat bpost weten.

 

Ter gelegenheid van de openstelling van de lockers voor andere koerierdiensten voert bpost ook een naamsverandering door: de automaten gaan voortaan ‘Cubee’ heten. Een en ander is het gevolg van de intrede van bpost in ‘de Buren’, in oktober vorig jaar. Dat Nederlandse bedrijf is gespecialiseerd in onbemande afhaalpunten die voor iedereen toegankelijk zijn.

 

Bpost zet trouwens volop in op de pakjesautomaten: tegen eind volgend jaar wil het bedrijf er 450 hebben geïnstalleerd, dat zijn er drie keer meer dan vandaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.