Brits congres kiest Roeselare als voorbeeld shoppingstad | RetailDetail

Brits congres kiest Roeselare als voorbeeld shoppingstad

Brits congres kiest Roeselare als voorbeeld shoppingstad

Vandaag vindt in Londen een congres plaats waar een vijftigtal Britse academici het model van Roeselare bespreken als de toekomst van een winkelstad. Er is namelijk overal wifi, de stad heeft een eigen app en er is binnenkort handsfree shopping aanwezig.

Kernplan

De vijftig experts zullen Roeselare gebruiken als voorbeeld in de strijd tegen leegstand. Net als in België ondervinden de Britse steden steeds meer last van dat probleem en het congres hoopt in het Roeselaarse 'smart city'-model een oplossing te vinden.

 

Bovendien heeft Roeselare ook een kernplan waarin het zichzelf vijftig concrete doelstellingen oplegt. "Roeselare probeert niet op de trends mee te surfen, we proberen de trend te zetten", zegt burgemeester Kris Declercq. "En dat doen we door over alle beleidsdomeinen heen te denken. Een winkelstad aantrekkelijk maken, is niet louter een economisch verhaal. Het draait om innovatie, om mobiliteit, ruimtelijke ordening, enzovoort. Als stad pak je dat probleem alleen met een totaalplan aan."

 

Kenniscentrum ARhus

Het Kenniscentrum ARhus in Roeselare werd ook genomineerd als één van de beste praktijkvoorbeelden ter wereld van een stadsproject.

 

“Gemiddeld staan in de dertien Vlaamse centrumsteden 8,9% van de handelszaken in de binnenstad leeg. In Roeselare was dat begin dit jaar 8,4%. Het plan blijkt langzaam maar zeker te werken. Het beste voorbeeld daarvan is het De Munt-plein waar ook het Kenniscentrum gevestigd is. Het plein bestaat nog maar amper twee jaar, maar vandaag passeren er dagelijks zes procent meer kooplustige Vlamingen dan in de gemiddelde Belgische winkelstraat”, zegt Ward Van Gorp, projectontwikkelaar van het De Munt-plein.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.