Brits congres kiest Roeselare als voorbeeld shoppingstad

Brits congres kiest Roeselare als voorbeeld shoppingstad

Vandaag vindt in Londen een congres plaats waar een vijftigtal Britse academici het model van Roeselare bespreken als de toekomst van een winkelstad. Er is namelijk overal wifi, de stad heeft een eigen app en er is binnenkort handsfree shopping aanwezig.

Kernplan

De vijftig experts zullen Roeselare gebruiken als voorbeeld in de strijd tegen leegstand. Net als in België ondervinden de Britse steden steeds meer last van dat probleem en het congres hoopt in het Roeselaarse 'smart city'-model een oplossing te vinden.

 

Bovendien heeft Roeselare ook een kernplan waarin het zichzelf vijftig concrete doelstellingen oplegt. "Roeselare probeert niet op de trends mee te surfen, we proberen de trend te zetten", zegt burgemeester Kris Declercq. "En dat doen we door over alle beleidsdomeinen heen te denken. Een winkelstad aantrekkelijk maken, is niet louter een economisch verhaal. Het draait om innovatie, om mobiliteit, ruimtelijke ordening, enzovoort. Als stad pak je dat probleem alleen met een totaalplan aan."

 

Kenniscentrum ARhus

Het Kenniscentrum ARhus in Roeselare werd ook genomineerd als één van de beste praktijkvoorbeelden ter wereld van een stadsproject.

 

“Gemiddeld staan in de dertien Vlaamse centrumsteden 8,9% van de handelszaken in de binnenstad leeg. In Roeselare was dat begin dit jaar 8,4%. Het plan blijkt langzaam maar zeker te werken. Het beste voorbeeld daarvan is het De Munt-plein waar ook het Kenniscentrum gevestigd is. Het plein bestaat nog maar amper twee jaar, maar vandaag passeren er dagelijks zes procent meer kooplustige Vlamingen dan in de gemiddelde Belgische winkelstraat”, zegt Ward Van Gorp, projectontwikkelaar van het De Munt-plein.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top