Britse winkels buiten steden trekken meer volk

Britse winkels buiten steden trekken meer volk

Volgens het Britisch Retail Consortium (BRC) hebben winkeliers buiten de steden in januari 1,5 procent meer bezoekers over de vloer gehad dan een jaar eerder, dit terwijl er gemiddeld sprake was van een daling van 1,2 procent.

Stijgend consumentenvertrouwen

De grootste terugval was te merken bij de winkelcentra, waar het aantal bezoekers met 2,8 procent daalde. Ook in de winkelstraten in steden was er sprake van een daling van 1,6 procent. In januari stond 10,4 procent van de winkeloppervlakte leeg, ten opzichte van 10,3 procent in oktober 2014.

 

Er zijn volgens het BRC een aantal redenen waarom de winkels buiten de stad meer volk trekken dan die in de steden. Zo is het consumentenvertrouwen gestegen en geven Britten terug meer geld uit aan dure items, zoals meubels, die traditioneel buiten de stad gekocht worden.

 

Ook de stijging in de online verkoop heeft zijn effect. Locaties buiten de stad zijn volgens het BRC immers handiger om online bestelde producten af te halen. Volgens het BRC hebben de traditionele winkels in winkelcentra en op winkelstraten dan ook nog veel werk voor de boeg om online shoppers terug naar de steden te lokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top