Brussel bereid om voetgangerszone te herbekijken

Brussel bereid om voetgangerszone te herbekijken

Sinds een groot deel van het Brusselse centrum tot voetgangerszone is omgevormd, klagen enkele handelaars over omzetverlies. Hoewel de grote evaluatie pas in februari gepland staat, sluit de burgemeester 'micro-aanpassingen' voordien niet uit.

"Burgemeester luistert naar handelaars"

Tijdens een vergadering met eigenaars en uitbaters van winkels in de Adolphe Maxlaan heeft de Brusselse burgemeester Yvan Mayeur (PS) beloofd nog vóór december een wijziging aan de lokale verkeerssituatie te bespreken met zijn schepencollege. Zijn woordvoerder bevestigt dat "ondertussen wel micro-aanpassingen mogelijk zijn. De burgemeester heeft geluisterd naar de eigenaars en zal hun klachten bespreken met de bevoegde schepen Els Ampe" (Open VLD).

 

De Adolphe Maxlaan maakt zelf geen deel uit van de voetgangerszone, maar door het afsluiten van die zone met hekkens en bloembakken komt de grote voetgangersstroom niet meer tot in de Adolphe Maxlaan. Enkele handelaars gewagen van een omzetdaling van 30 tot 50%, deze week nog sluit een papeteriezaak definitief de deuren.

 

Al dwangsom van half miljoen euro

Eerder hadden ook al de handelaars van de Dansaertstraat, de Kartuizerstraat, de Vismet en omliggende straten, de Sint-Jakobswijk en de Zuidstraat de alarmbel geluid: "Er moet snel iets gebeuren om de vrije val van de handel in het centrum te stoppen", klonk het toen bij Hugo Desmecht van de gelijknamige herboristerie op het Katelijneplein. Ook hij had het over een flinke omzetdaling.

 

Begin oktober trok Hotel Métropole aan het Brouckèreplein zelfs naar de rechtbank: "Vóór de invoering van het plan konden onze gasten met de auto tot bij drie verschillende rechtstreekse ingangen komen van het hotel", zegt eigenaar Charles-Henry Bervoets. "Nu moeten onze gasten op 50 meter van de ingang de auto verlaten met hun koffers. Dat kan je niet maken in een vijfsterrenhotel." De rechter gaf de uitbater gelijk en legde de stad een half miljoen euro dwangsom op als het stadsbestuur niet snel een oplossing vindt.

 

"De stad moet zich meer inzetten om in individuele gevallen oplossingen op maat te bieden", zegt Anton Van Assche van ondernemersorganisatie Unizo. "Sommige handelaars hebben het water aan de lippen, dus de stad mag hier niet te lang mee wachten." Unizo vraagt ook dat het gewest snel werk maakt van een parkeergeleidingssysteem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top