BTS Travel Experts wil reissector nieuw leven inblazen | RetailDetail

BTS Travel Experts wil reissector nieuw leven inblazen

BTS Travel Experts wil reissector nieuw leven inblazen

De Belgische reisgroep BTS Travel Experts zoekt de geplaagde reissector heruit te vinden. Hoe? Door niet langer met de klassieke reisbureaus te werken, maar met zelfstandige thuiswerkers als persoonlijke ‘travel experts’ die hun klant door en door kennen.

Van kantoren naar thuisnetwerken

“De reissector is aan het veranderen. We moeten mee evolueren, we moeten ook in deze sector het businessmodel aanpassen. Net als in retail”, zegt oprichter Mickey Creyf overtuigd. “Tussen 2000 en 2012 is het aantal reiskantoren met name in de VS en het Verenigd Koninkrijk zeer scherp gedaald. Wat je er wel zag, was een enorme groei van het aantal zogeheten ‘home-based travel agents’.”


Het is precies dat concept dat Creyf nu ook in België heeft gelanceerd met Travel Experts. Veel eerder kon dat niet, omdat pas in 2007 het decreet voor de sector veranderd is, waardoor reisagentschappen niet langer verplicht een kantoor hoeven te hebben.


Travel Experts werkt vandaag met 65 zelfstandigen die van thuis uit een eigen klantennetwerk beheren. “De marges in de reissector zijn krap. Vraag is dus hoe het rendabel te maken. Het antwoord van Travel Experts is met zelfstandige agenten te werken. 70% van de marge gaat bij Travel Experts naar de ‘travel expert’ zelf.”


Alles voor de eigen klant

Volgens de zaakvoerder bedraagt de conversie in een traditioneel kantoor minder dan 55%, bij Travel Experts zou die veel hoger liggen. “Een mooie reis uitwerken is niet meer voldoende, dat is standaard. Wij moeten verder gaan. Een zelfstandige zal alles doen om zijn klant tevreden te houden, want het is echt zijn klant”, legt Creyf uit.


“Als man en vrouw beiden uit huis gaan werken, wanneer moeten ze dan nog een reis boeken? De kantooruren volstaan voor hen niet. Je moet je vandaag als reisagent echt schikken naar de klant. Dat betekent ook bereikbaar zijn bij problemen en je klant door en door kennen.”


“Per klant stellen wij een reisdossier op, zodat de ‘travel expert’ precies weet wat de klant interesseert en wat hij hem het best kan aanbieden”, aldus nog Creyf. “En in de toekomst gaan wij het accent nog verder verleggen naar de klant en diens belevenis voor, tijdens en na de reis. Daar zijn nog veel inventieve opportuniteiten.”


Jaarlijkse groei van 30%

“Google heeft onze wereld natuurlijk sterk veranderd. Dat is niet noodzakelijk slecht. Mensen zoeken zelf op het internet, maar online boeken is niet altijd goedkoper. Wij hebben een heel scherpe kostenstructuur en werken ook met lokale agenten ter plaatse. Eens mensen bovendien geproefd hebben van onze hoogst persoonlijke service, blijven ze ervoor kiezen”, vervolgt Mickey Creyf.


Travel Experts realiseert nu al een jaarlijkse groei van 30%, maar volgens de oprichter kan het dit jaar in een stroomversnelling geraken als het team verder blijft aangroeien. “Er zijn vorig jaar veel experts gestart. Het eerste jaar is het moeilijkste voor zo’n starter, dus nu zullen zij op volle toeren gaan draaien. Heel veel reiskantoren gaan ook sluiten, en voor de medewerkers is dit een leuk en goed alternatief.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.