BTS Travel Experts wil reissector nieuw leven inblazen

BTS Travel Experts wil reissector nieuw leven inblazen

De Belgische reisgroep BTS Travel Experts zoekt de geplaagde reissector heruit te vinden. Hoe? Door niet langer met de klassieke reisbureaus te werken, maar met zelfstandige thuiswerkers als persoonlijke ‘travel experts’ die hun klant door en door kennen.

Van kantoren naar thuisnetwerken

“De reissector is aan het veranderen. We moeten mee evolueren, we moeten ook in deze sector het businessmodel aanpassen. Net als in retail”, zegt oprichter Mickey Creyf overtuigd. “Tussen 2000 en 2012 is het aantal reiskantoren met name in de VS en het Verenigd Koninkrijk zeer scherp gedaald. Wat je er wel zag, was een enorme groei van het aantal zogeheten ‘home-based travel agents’.”


Het is precies dat concept dat Creyf nu ook in België heeft gelanceerd met Travel Experts. Veel eerder kon dat niet, omdat pas in 2007 het decreet voor de sector veranderd is, waardoor reisagentschappen niet langer verplicht een kantoor hoeven te hebben.


Travel Experts werkt vandaag met 65 zelfstandigen die van thuis uit een eigen klantennetwerk beheren. “De marges in de reissector zijn krap. Vraag is dus hoe het rendabel te maken. Het antwoord van Travel Experts is met zelfstandige agenten te werken. 70% van de marge gaat bij Travel Experts naar de ‘travel expert’ zelf.”


Alles voor de eigen klant

Volgens de zaakvoerder bedraagt de conversie in een traditioneel kantoor minder dan 55%, bij Travel Experts zou die veel hoger liggen. “Een mooie reis uitwerken is niet meer voldoende, dat is standaard. Wij moeten verder gaan. Een zelfstandige zal alles doen om zijn klant tevreden te houden, want het is echt zijn klant”, legt Creyf uit.


“Als man en vrouw beiden uit huis gaan werken, wanneer moeten ze dan nog een reis boeken? De kantooruren volstaan voor hen niet. Je moet je vandaag als reisagent echt schikken naar de klant. Dat betekent ook bereikbaar zijn bij problemen en je klant door en door kennen.”


“Per klant stellen wij een reisdossier op, zodat de ‘travel expert’ precies weet wat de klant interesseert en wat hij hem het best kan aanbieden”, aldus nog Creyf. “En in de toekomst gaan wij het accent nog verder verleggen naar de klant en diens belevenis voor, tijdens en na de reis. Daar zijn nog veel inventieve opportuniteiten.”


Jaarlijkse groei van 30%

“Google heeft onze wereld natuurlijk sterk veranderd. Dat is niet noodzakelijk slecht. Mensen zoeken zelf op het internet, maar online boeken is niet altijd goedkoper. Wij hebben een heel scherpe kostenstructuur en werken ook met lokale agenten ter plaatse. Eens mensen bovendien geproefd hebben van onze hoogst persoonlijke service, blijven ze ervoor kiezen”, vervolgt Mickey Creyf.


Travel Experts realiseert nu al een jaarlijkse groei van 30%, maar volgens de oprichter kan het dit jaar in een stroomversnelling geraken als het team verder blijft aangroeien. “Er zijn vorig jaar veel experts gestart. Het eerste jaar is het moeilijkste voor zo’n starter, dus nu zullen zij op volle toeren gaan draaien. Heel veel reiskantoren gaan ook sluiten, en voor de medewerkers is dit een leuk en goed alternatief.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top