Campagne moet vrees van consument voor 'Knip van de Leien' wegnemen | RetailDetail

Campagne moet vrees van consument voor 'Knip van de Leien' wegnemen

Campagne moet vrees van consument voor 'Knip van de Leien' wegnemen
foto: Facebook Koen Kennis

Antwerps schepen voor middenstand en mobiliteit Koen Kennis gaat de komende weken campagne voeren om extra shoppers naar de koekenstad te halen. Hij wil zo de boodschap geven dat de ‘Knip van de Leien’ geen reden is om er weg te blijven.

Omzetdaling met 30% à 80%

De eerste signalen van ongeruste winkeliers over wegblijvende klanten steken de kop op, nu de grootschalige werken aan de Leien in Antwerpen begonnen zijn en de stad met de auto moeilijker bereikbaar wordt. In Gazet van Antwerpen getuigden een aantal handelaars van een terugval van hun omzet in de eerste week na de start van de werken met 30% à 80%.

 

Nico Volckeryck van Unizo Antwerpen bleef echter meer op de vlakte: “In Gent zagen we dat de situatie zich min of meer normaliseerde na de eerste week. Maar ik zie ook een redelijk autoluwe stad. Dat maakt het wel sfeervol. Misschien wordt dat later een argument om wel naar de stad te komen. Want het is absoluut een slechte zaak dat er zo negatief over de stad wordt bericht. We hebben te lang gewerkt om de stad als shoppingstad op de kaart te zetten om dat dan aan doemscenario's te laten kapot gaan.”

 

Intussen worden ook initiatieven genomen om de handelaars te ondersteunen. Zo komen er twee promotiecampagnes: een die richt zich op consumenten uit de Nederlandse provincies Noord-Brabant en Zeeland, die worden aangemoedigd om met de trein naar Antwerpen te komen, en een voor de solden die begin juli van start gaan.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.