Canadezen halen Galeria Kaufhof en Inno binnen | RetailDetail

Canadezen halen Galeria Kaufhof en Inno binnen

Canadezen halen Galeria Kaufhof en Inno binnen

De Canadese groep Hudson’s Bay wordt de nieuwe eigenaar van warenhuisconcern Galeria Kaufhof en zijn Belgische dochter Galeria Inno. De overgenomen keten moet de uitvalsbasis worden voor de expansie van Hudson's Bay in Europa.

Verkoper Metro wil focussen op Media Markt en Makro

Galeria Kaufhof maakte tot nog toe deel uit van de Duitse groep Metro. Die wilde evenwel focussen op zijn resterende activiteiten bij Media Markt, Makro, Metro en Real. Kaufhof werd immers zwaar getroffen door de opkomende concurrentie van online spelers als Zalando en Amazon.

 

De nieuwe eigenaar wordt Hudson's Bay, het oudste nog actieve handelsbedrijf in Canada met activiteiten die wortelen tot in 1670. Het bedrijf controleert onder meer de modeketens Saks Fith Avenue, Lord & Tailor en de outlet Saks Off 5th. Hudson’s Bay haalde het van de Oostenrijkse investeerder Rene Benko, die  de activiteiten van Galeria Kaufhof wilde samenvoegen met die van Karstadt.

 

Eerste Europese activiteit voor Canadezen

Voor Hudson’s Bay is de overname van Galeria Kaufhof de eerste activiteit in Europa. Ze zal meteen voor een toename van diens verkoopcijfer met 50% zorgen. Een derde van de activiteiten van de Canadezen zullen nu in Duitsland en België liggen. “We volgen Kaufhof al sinds 2006”, liet een topman van de keten zich ontvallen.

 

Verwacht wordt dat de Canadezen veel meer zullen inzetten op omnichannel, iets wat de groep Metro lang naliet. Voorts zullen ze een aantal Kaufhof-winkels omdopen in verkooppunten van Saks Fifth Avenue.

 

Belg blijft aan het roer

Hudson’s Bay betaalt 2,825 miljard euro voor de overname. Die omvat naast de activiteiten ook het vastgoed van het concern. Tevens nemen de Canadezen een aantal juridische risico’s over. Voor de verkopende Metro-groep levert de transactie een positieve ebit-bijdrage van zowat 700 miljoen euro op.

 

De verwachting is dat de transactie voor het einde van het derde kwartaal van 2015 wordt afgerond. De overnemers behouden het huidige managementteam van Galeria Kaufhof, dat in Keulen blijft en wordt geleid door de Belg Olivier Van den Bossche, die eerder de activiteiten bij Inno stroomlijnde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.