Canadezen halen Galeria Kaufhof en Inno binnen | RetailDetail

Canadezen halen Galeria Kaufhof en Inno binnen

Canadezen halen Galeria Kaufhof en Inno binnen

De Canadese groep Hudson’s Bay wordt de nieuwe eigenaar van warenhuisconcern Galeria Kaufhof en zijn Belgische dochter Galeria Inno. De overgenomen keten moet de uitvalsbasis worden voor de expansie van Hudson's Bay in Europa.

Verkoper Metro wil focussen op Media Markt en Makro

Galeria Kaufhof maakte tot nog toe deel uit van de Duitse groep Metro. Die wilde evenwel focussen op zijn resterende activiteiten bij Media Markt, Makro, Metro en Real. Kaufhof werd immers zwaar getroffen door de opkomende concurrentie van online spelers als Zalando en Amazon.

 

De nieuwe eigenaar wordt Hudson's Bay, het oudste nog actieve handelsbedrijf in Canada met activiteiten die wortelen tot in 1670. Het bedrijf controleert onder meer de modeketens Saks Fith Avenue, Lord & Tailor en de outlet Saks Off 5th. Hudson’s Bay haalde het van de Oostenrijkse investeerder Rene Benko, die  de activiteiten van Galeria Kaufhof wilde samenvoegen met die van Karstadt.

 

Eerste Europese activiteit voor Canadezen

Voor Hudson’s Bay is de overname van Galeria Kaufhof de eerste activiteit in Europa. Ze zal meteen voor een toename van diens verkoopcijfer met 50% zorgen. Een derde van de activiteiten van de Canadezen zullen nu in Duitsland en België liggen. “We volgen Kaufhof al sinds 2006”, liet een topman van de keten zich ontvallen.

 

Verwacht wordt dat de Canadezen veel meer zullen inzetten op omnichannel, iets wat de groep Metro lang naliet. Voorts zullen ze een aantal Kaufhof-winkels omdopen in verkooppunten van Saks Fifth Avenue.

 

Belg blijft aan het roer

Hudson’s Bay betaalt 2,825 miljard euro voor de overname. Die omvat naast de activiteiten ook het vastgoed van het concern. Tevens nemen de Canadezen een aantal juridische risico’s over. Voor de verkopende Metro-groep levert de transactie een positieve ebit-bijdrage van zowat 700 miljoen euro op.

 

De verwachting is dat de transactie voor het einde van het derde kwartaal van 2015 wordt afgerond. De overnemers behouden het huidige managementteam van Galeria Kaufhof, dat in Keulen blijft en wordt geleid door de Belg Olivier Van den Bossche, die eerder de activiteiten bij Inno stroomlijnde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdag tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.