Casino en Auchan bundelen krachten voor betere prijzen

Casino en Auchan bundelen krachten voor betere prijzen

Casino en Auchan bundelen krachten voor betere prijzen
Shutterstock

Franse supermarktketens Casino Guichard en Auchan Retail overwegen een alliantie om betere prijzen te krijgen bij de grote producenten van verbruiksgoederen. Ze willen zo de concurrentie van internationale spelers op de Franse markt het hoofd bieden. 

 

Inkoopalliantie

Casino Guichard Perrachon SA enAuchan Retail voeren momenteel exclusieve gesprekken met het oog op het sluiten van een inkoopalliantie, zo meldt Bloomberg op zijn website. Met een samenwerking van die aard hopen de twee Franse retailspelers betere prijzen te kunnen bekomen bij nationale en internationale producenten van verbruiksgoederen.

 

De druk op de Franse supermarktsector neemt almaar toe: vorige maand bevestigde Amazon nog eens zijn ambities om Amazon Fresh ook in Frankrijk op de kaart te zetten, onder meer via een leveringsdeal met Casino. Het partnerschap dat nu op tafel ligt voor Casino en Auchan is “één van de wegen die kunnen leiden naar meer koopkracht,” zo stelt Bloomberg-analyst Charles Allen, en “niet alleen voor Casino en Auchan, maar voor alle traditionele Franse retailspelers.” Zowel Auchan als Casino hebben al laten weten dat ook de huidige aankooppartners in de nieuwe alliantie zullen kunnen stappen.

 

Voor Casino vervangt het pact een eerdere samenwerking met Intermarché die de keten onlangs beëindigde, al voegt Allen toe dat de nieuwe regeling “een kleiner deel van de Franse markt zal dekken dan de overeenkomst met Intermarché voordien". Toch verwachten Auchan en Casino dat de nieuwe deal Franse leveranciers in het buitenland ten goede zal komen en zich zal houden aan de concurrentieregels. Auchan is vandaag actief in 17 landen; Casino beheert ketens als Géant, de Casino-supermarkten en de Franse e-commercewebsite C-discount.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten noemen Roeselare bij inspirerendste winkelsteden ter wereld

26/04/2018

Niet Brugge, Antwerpen of Gent, maar wel Roeselare prijkt in een Britse lijst van inspirerendste winkelsteden ter wereld. De West-Vlamingen charmeerden retailexperts met hun doordachte mix van shoppinginitiatieven.

Hogere omzet GrandVision door overnames

26/04/2018

GrandVision sluit het eerste kwartaal van 2018 af met een omzetgroei van 8%, die het bedrijf wel grotendeels dankt aan overnames. De optiekketen ziet haar operationele winst wel lichtjes dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk

26/04/2018

Terwijl bij Carrefour België bonden en directie deze week een eerste keer rond de tafel hebben gezeten, is er in Frankrijk al een akkoord getekend over het sociaal plan en de vrijwillige vertrekkers.

BeCommerce introduceert keurmerk voor B2B-webshops

26/04/2018

Branchevereniging BeCommerce heeft een nieuw logo en een nieuw keurmerk voor B2B-webshops voorgesteld. Het is volgens de organisatie het eerste keurmerk in België voor business-to-business e-commercespelers.

Gucci groeit bijna 50% dankzij 90’s revival

25/04/2018

De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.