Chinezen kampioen in parallelimport

Chinezen kampioen in parallelimport

Steeds meer Chinezen bestellen goederen bij een 'personal shopper' (een zogeheten daigou) in het buitenland. De overheid probeert een antwoord te vinden op deze vorm van parallelimport.

Ontwijking van invoerrechten

‘Daigou’ noemen de Chinezen het. Vertaald komt dat neer op  ‘Bestellen voor rekening van iemand anders'. Daarbij geven de Chinezen via het internet een koopopdracht aan een 'personal shopper' in het buitenland, die hen de gekochte goederen vervolgens toestuurt. Op die manier proberen ze de hoge invoerrechten voor buitenlandse luxeproducten in eigen land te ontwijken.

 

Volgens marktonderzoeker Bain kochten de Chinezen vorig jaar al zowat de helft van hun luxegoederen in het buitenland, in de eerste maanden van 2015 zou dit al opgelopen zijn tot circa 70%. Met een sterkere yuan is hun koopkracht immers nog gestegen. De belangrijkste koopbestemmingen voor de Chinezen zijn Korea en Japan.

 

De aankoop in het buitenland verloopt op diverse manieren. De eerste is via toeristen die na hun koopreis diverse spullen meebrengen, maar in toenemende mate worden nu ook personal shoppers ingezet.

 

Tweedehands wordt als nieuw verkocht

Het favoriete product van de daigou-handel is cosmetica. Daarna volgen lederwaren, uurwerken en juwelen. Het consultancybedrijf Bain schat de totale waarde van de buitenlandse aankopen via een daigou-agent op 55 à 75 miljard renminbi of omgerekend zowat 8 miljard euro à 11 miljard euro in 2014.

 

Een aantal marktwaarnemers schrijven de bloei van de handel in tweedehands luxeartikelen trouwens toe aan daigou. Ze worden in Europa met korting gekocht en verhuizen vervolgens naar China om daar als nieuw te worden doorverkocht.

 

China probeert antwoord te vinden

De Chinese overheid probeert intussen een antwoord te vinden op dit toenemende gebruik. Begin juni werden alvast invoerheffingen op een aantal buitenlandse producten verlaagd. Zo gingen de taksen op de invoer van cosmetica van 5 procent naar 2 procent. Die op luiers werd van 7,5 procent naar 2 procent bijgeknipt. Voorts werd ook de invoer van onder meer kostuums goedkoper.

 

Bovendien deden ook de merkfabrikanten zoals Estée Lauder en L’Oreal een inspanning, door bijkomend hun prijzen te verlagen. Op die manier proberen ze de parallelimport te ontmoedigen. Ook zouden er meer taksvrije zones komen.

 

De vraag is echter of dit zal volstaan. Zelfs na de taksverlaging blijft de parallelimport immers lucratief. Vermogende Chinezen hechten bovendien belang aan status: een product uit het buitenland geeft extra cachet en aan buitenlandse goederen wordt een hogere kwaliteit toegedicht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top