Chinezen kampioen in parallelimport | RetailDetail

Chinezen kampioen in parallelimport

Chinezen kampioen in parallelimport

Steeds meer Chinezen bestellen goederen bij een 'personal shopper' (een zogeheten daigou) in het buitenland. De overheid probeert een antwoord te vinden op deze vorm van parallelimport.

Ontwijking van invoerrechten

‘Daigou’ noemen de Chinezen het. Vertaald komt dat neer op  ‘Bestellen voor rekening van iemand anders'. Daarbij geven de Chinezen via het internet een koopopdracht aan een 'personal shopper' in het buitenland, die hen de gekochte goederen vervolgens toestuurt. Op die manier proberen ze de hoge invoerrechten voor buitenlandse luxeproducten in eigen land te ontwijken.

 

Volgens marktonderzoeker Bain kochten de Chinezen vorig jaar al zowat de helft van hun luxegoederen in het buitenland, in de eerste maanden van 2015 zou dit al opgelopen zijn tot circa 70%. Met een sterkere yuan is hun koopkracht immers nog gestegen. De belangrijkste koopbestemmingen voor de Chinezen zijn Korea en Japan.

 

De aankoop in het buitenland verloopt op diverse manieren. De eerste is via toeristen die na hun koopreis diverse spullen meebrengen, maar in toenemende mate worden nu ook personal shoppers ingezet.

 

Tweedehands wordt als nieuw verkocht

Het favoriete product van de daigou-handel is cosmetica. Daarna volgen lederwaren, uurwerken en juwelen. Het consultancybedrijf Bain schat de totale waarde van de buitenlandse aankopen via een daigou-agent op 55 à 75 miljard renminbi of omgerekend zowat 8 miljard euro à 11 miljard euro in 2014.

 

Een aantal marktwaarnemers schrijven de bloei van de handel in tweedehands luxeartikelen trouwens toe aan daigou. Ze worden in Europa met korting gekocht en verhuizen vervolgens naar China om daar als nieuw te worden doorverkocht.

 

China probeert antwoord te vinden

De Chinese overheid probeert intussen een antwoord te vinden op dit toenemende gebruik. Begin juni werden alvast invoerheffingen op een aantal buitenlandse producten verlaagd. Zo gingen de taksen op de invoer van cosmetica van 5 procent naar 2 procent. Die op luiers werd van 7,5 procent naar 2 procent bijgeknipt. Voorts werd ook de invoer van onder meer kostuums goedkoper.

 

Bovendien deden ook de merkfabrikanten zoals Estée Lauder en L’Oreal een inspanning, door bijkomend hun prijzen te verlagen. Op die manier proberen ze de parallelimport te ontmoedigen. Ook zouden er meer taksvrije zones komen.

 

De vraag is echter of dit zal volstaan. Zelfs na de taksverlaging blijft de parallelimport immers lucratief. Vermogende Chinezen hechten bovendien belang aan status: een product uit het buitenland geeft extra cachet en aan buitenlandse goederen wordt een hogere kwaliteit toegedicht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen. Het neemt een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.