Chinezen kampioen in parallelimport

Chinezen kampioen in parallelimport

Steeds meer Chinezen bestellen goederen bij een 'personal shopper' (een zogeheten daigou) in het buitenland. De overheid probeert een antwoord te vinden op deze vorm van parallelimport.

Ontwijking van invoerrechten

‘Daigou’ noemen de Chinezen het. Vertaald komt dat neer op  ‘Bestellen voor rekening van iemand anders'. Daarbij geven de Chinezen via het internet een koopopdracht aan een 'personal shopper' in het buitenland, die hen de gekochte goederen vervolgens toestuurt. Op die manier proberen ze de hoge invoerrechten voor buitenlandse luxeproducten in eigen land te ontwijken.

 

Volgens marktonderzoeker Bain kochten de Chinezen vorig jaar al zowat de helft van hun luxegoederen in het buitenland, in de eerste maanden van 2015 zou dit al opgelopen zijn tot circa 70%. Met een sterkere yuan is hun koopkracht immers nog gestegen. De belangrijkste koopbestemmingen voor de Chinezen zijn Korea en Japan.

 

De aankoop in het buitenland verloopt op diverse manieren. De eerste is via toeristen die na hun koopreis diverse spullen meebrengen, maar in toenemende mate worden nu ook personal shoppers ingezet.

 

Tweedehands wordt als nieuw verkocht

Het favoriete product van de daigou-handel is cosmetica. Daarna volgen lederwaren, uurwerken en juwelen. Het consultancybedrijf Bain schat de totale waarde van de buitenlandse aankopen via een daigou-agent op 55 à 75 miljard renminbi of omgerekend zowat 8 miljard euro à 11 miljard euro in 2014.

 

Een aantal marktwaarnemers schrijven de bloei van de handel in tweedehands luxeartikelen trouwens toe aan daigou. Ze worden in Europa met korting gekocht en verhuizen vervolgens naar China om daar als nieuw te worden doorverkocht.

 

China probeert antwoord te vinden

De Chinese overheid probeert intussen een antwoord te vinden op dit toenemende gebruik. Begin juni werden alvast invoerheffingen op een aantal buitenlandse producten verlaagd. Zo gingen de taksen op de invoer van cosmetica van 5 procent naar 2 procent. Die op luiers werd van 7,5 procent naar 2 procent bijgeknipt. Voorts werd ook de invoer van onder meer kostuums goedkoper.

 

Bovendien deden ook de merkfabrikanten zoals Estée Lauder en L’Oreal een inspanning, door bijkomend hun prijzen te verlagen. Op die manier proberen ze de parallelimport te ontmoedigen. Ook zouden er meer taksvrije zones komen.

 

De vraag is echter of dit zal volstaan. Zelfs na de taksverlaging blijft de parallelimport immers lucratief. Vermogende Chinezen hechten bovendien belang aan status: een product uit het buitenland geeft extra cachet en aan buitenlandse goederen wordt een hogere kwaliteit toegedicht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top