Circulatieplan Gent heeft geen effect op zomersolden

Circulatieplan Gent heeft geen effect op zomersolden
Shutterstock

Gemiddeld werd er tijdens de solden 2% minder omzet gehaald, maar de Gentse middenstand is tevreden ondanks de invoering van het nieuwe circulatieplan. In Antwerpen blijft de impact van de 'knip' op de Leien beperkt. 

“Mogen niet klagen”

Uit cijfers van Mode Unie, Unizo en Comeos blijkt dat er op de eerste soldendag voor 15 procent meer werd verkocht dan een jaar geleden. Die trend werd echter niet doorgetrokken, waardoor er op het einde van de solden 2 procent minder omzet was gehaald dan een jaar geleden.

 

Volgens Mode Unie is die daling wel vooral te wijten aan een betere verkoop in de periode voor de solden. “Door een goede verkoop in het seizoen en een aangepaste aankoopstrategie waardoor heel wat winkeliers minder aankochten, was er minder stock in de winkel tijdens de solden. Dit maakt dat er minder stukken in aanbieding waren en op deze manier het licht negatieve resultaat verklaard kan worden”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

 

In Gent is er volgens de middenstanders zelfs helemaal geen sprake van een terugval. Zij zeggen dat de klanten zich hebben aangepast aan het nieuwe circulatieplan en Gent opnieuw zien als een daguitstap. Ook de duurdere parkeertarieven jagen de consument niet weg.

 

"We kenden een aarzelende start omdat er tijdens het eerste soldenweekend een staking van De Lijn was in Gent. De wintercollectie die we aanboden bleef in de rekken staan, maar door het goeie weer de laatste weken hebben we nog heel wat zomerschoenen verkocht. We mogen zeker niet klagen", zegt Roschell De Strooper, winkelmanager van schoenenzaak Sacha in de Lange Munt.

 

Ook tevredenheid in Antwerpen

Ook in Antwerpen lijken de verkeersproblemen de koopjesjagers niet weg te houden. Zo kreeg de Stadsfeestzaal tien procent meer bezoekers over de vloer in de maand juli en ook voor de omzet wordt een gelijkaardige groei verwacht. Sommige handelaars op de Meir spreken wel van een lagere omzet, maar echt grote problemen zou de knip van de Leien niet veroorzaakt hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top