Circulatieplan Gent heeft geen effect op zomersolden | RetailDetail

Circulatieplan Gent heeft geen effect op zomersolden

Circulatieplan Gent heeft geen effect op zomersolden
Shutterstock

Gemiddeld werd er tijdens de solden 2% minder omzet gehaald, maar de Gentse middenstand is tevreden ondanks de invoering van het nieuwe circulatieplan. In Antwerpen blijft de impact van de 'knip' op de Leien beperkt. 

“Mogen niet klagen”

Uit cijfers van Mode Unie, Unizo en Comeos blijkt dat er op de eerste soldendag voor 15 procent meer werd verkocht dan een jaar geleden. Die trend werd echter niet doorgetrokken, waardoor er op het einde van de solden 2 procent minder omzet was gehaald dan een jaar geleden.

 

Volgens Mode Unie is die daling wel vooral te wijten aan een betere verkoop in de periode voor de solden. “Door een goede verkoop in het seizoen en een aangepaste aankoopstrategie waardoor heel wat winkeliers minder aankochten, was er minder stock in de winkel tijdens de solden. Dit maakt dat er minder stukken in aanbieding waren en op deze manier het licht negatieve resultaat verklaard kan worden”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

 

In Gent is er volgens de middenstanders zelfs helemaal geen sprake van een terugval. Zij zeggen dat de klanten zich hebben aangepast aan het nieuwe circulatieplan en Gent opnieuw zien als een daguitstap. Ook de duurdere parkeertarieven jagen de consument niet weg.

 

"We kenden een aarzelende start omdat er tijdens het eerste soldenweekend een staking van De Lijn was in Gent. De wintercollectie die we aanboden bleef in de rekken staan, maar door het goeie weer de laatste weken hebben we nog heel wat zomerschoenen verkocht. We mogen zeker niet klagen", zegt Roschell De Strooper, winkelmanager van schoenenzaak Sacha in de Lange Munt.

 

Ook tevredenheid in Antwerpen

Ook in Antwerpen lijken de verkeersproblemen de koopjesjagers niet weg te houden. Zo kreeg de Stadsfeestzaal tien procent meer bezoekers over de vloer in de maand juli en ook voor de omzet wordt een gelijkaardige groei verwacht. Sommige handelaars op de Meir spreken wel van een lagere omzet, maar echt grote problemen zou de knip van de Leien niet veroorzaakt hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.