Circulatieplan Gent heeft geen effect op zomersolden

Circulatieplan Gent heeft geen effect op zomersolden
Shutterstock

Gemiddeld werd er tijdens de solden 2% minder omzet gehaald, maar de Gentse middenstand is tevreden ondanks de invoering van het nieuwe circulatieplan. In Antwerpen blijft de impact van de 'knip' op de Leien beperkt. 

“Mogen niet klagen”

Uit cijfers van Mode Unie, Unizo en Comeos blijkt dat er op de eerste soldendag voor 15 procent meer werd verkocht dan een jaar geleden. Die trend werd echter niet doorgetrokken, waardoor er op het einde van de solden 2 procent minder omzet was gehaald dan een jaar geleden.

 

Volgens Mode Unie is die daling wel vooral te wijten aan een betere verkoop in de periode voor de solden. “Door een goede verkoop in het seizoen en een aangepaste aankoopstrategie waardoor heel wat winkeliers minder aankochten, was er minder stock in de winkel tijdens de solden. Dit maakt dat er minder stukken in aanbieding waren en op deze manier het licht negatieve resultaat verklaard kan worden”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

 

In Gent is er volgens de middenstanders zelfs helemaal geen sprake van een terugval. Zij zeggen dat de klanten zich hebben aangepast aan het nieuwe circulatieplan en Gent opnieuw zien als een daguitstap. Ook de duurdere parkeertarieven jagen de consument niet weg.

 

"We kenden een aarzelende start omdat er tijdens het eerste soldenweekend een staking van De Lijn was in Gent. De wintercollectie die we aanboden bleef in de rekken staan, maar door het goeie weer de laatste weken hebben we nog heel wat zomerschoenen verkocht. We mogen zeker niet klagen", zegt Roschell De Strooper, winkelmanager van schoenenzaak Sacha in de Lange Munt.

 

Ook tevredenheid in Antwerpen

Ook in Antwerpen lijken de verkeersproblemen de koopjesjagers niet weg te houden. Zo kreeg de Stadsfeestzaal tien procent meer bezoekers over de vloer in de maand juli en ook voor de omzet wordt een gelijkaardige groei verwacht. Sommige handelaars op de Meir spreken wel van een lagere omzet, maar echt grote problemen zou de knip van de Leien niet veroorzaakt hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Back to top