Colruyt stopt samenwerking met 15 leveranciers na sociale audit

Colruyt stopt samenwerking met 15 leveranciers na sociale audit

Na eigen sociale audits bij 62 Aziatische non-foodfabrikanten heeft Colruyt Group meteen de samenwerking stopgezet met 15 van die leveranciers, "omdat ze de audit weigerden of omdat de resultaten niet bevredigend waren".

Te veel (onderbetaalde) overuren en veiligheidsproblemen

In 2013 liet Colruyt Group internationaal erkende controleorganismen 62 non-foodleveranciers controleren. Daarbij waren 32 nieuwe leveranciers, die dus voor het eerst gecontroleerd werden, 15 fabrikanten die een opvolgingsaudit kregen - om na te gaan in hoeverre ze het verbeterplan uitgevoerd hadden - en nog eens 15 die drie jaar geleden een gunstige audit kregen.

 

Alles samen kregen 23 leveranciers een verbeteringsplan voorgelegd – zij worden dit jaar dus opnieuw geauditeerd – en werd de samenwerking stopgezet met 15 fabrikanten "die een audit weigerden of waarvan de resultaten niet goed waren". Ter vergelijking: in 2012 moest Colruyt nog breken met 25 leveranciers die de sociale audit weigerden.

 

De vaakst vastgestelde inbreuken zijn "te veel overuren en de niet-correcte verloning ervan, alsook het niet naleven van elementaire veiligheidsregels", aldus nog Colruyt. De hele auditprocedure kostte de groep 42.000 euro.

 

Ook 223 audits in opdracht van derden

Om overbodige controles te vermijden aanvaardt Colruyt Group ook audits die in opdracht van andere bedrijven werden gehouden, op voorwaarde dat die voldoen aan de normen van de ICTI (International Council of Toys Industries), BSCI (Business Social Compliance Initiative) of SA 8000. Als lid van ICS (Initiative Clause Sociale) heeft Colruyt bovendien toegang tot auditverslagen van de andere leden. Vorig jaar aanvaardde de groep 223 conforme audits in opdracht van derden, zodat in 2013 alles samen 285 leveranciers controle kregen.

 

Colruyt Group begon met sociale audits in 2003, toen het bij wijze van test een dozijn speelgoedleveranciers ging controleren. Geleidelijk aan werden de tests uitgebreid naar andere leveranciers van non-food, zodat ze tegen 2008 allemaal minstens één keer geauditeerd waren. In 2013 is de groep ook begonnen met controles bij 34 producenten van zijn voedingshuismerken met vestigingen in risicolanden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top