Colruyt wil maatregelen na overvallen

Colruyt wil maatregelen na overvallen

De voorbije weken zijn vier vestigingen van winkelketen Colruyt in Henegouwen overvallen. Het bedrijf vraagt nu aan de lokale overheden om maatregelen te nemen om verdere overvallen te voorkomen.

"Aanzienlijke psychische schade"

De filialen van Colruyt in Anderlues, Gilly, Binche en Chapelle-lez-Herlaimont zijn de voorbije vier weken slachtoffer geworden van een overval. Die laatste kreeg zelfs al twee keer een overval te verwerken in amper een maand tijd.

 

"Normaal gezien reageren we niet op dergelijke gebeurtenissen. Maar gezien de omvang van het probleem in de regio, staan we erop om duidelijk te maken dat de dieven met die kluis niets kunnen aanvangen", zegt Colruyt-woordvoerder Jan Derom.

 

Derom benadrukt dat het personeel geen toegang heeft tot de kluis en dat de kassa's slechts een beperkte hoeveelheid contant geld bevatten, omdat de meeste transacties met een bankkaart gebeuren. "De overvallers hebben dus maar een kleine buit, maar zorgen wel voor aanzienlijke psychische schade bij het personeel en de klanten."

 

Colruyt wil daarom zelf maatregelen ondernemen om klanten en werknemers beter te beschermen en het vraagt ook aan de lokale overheden om mee te werken.

 

Nieuwe kluizen bij Lidl

Ondertussen nemen ze ook bij concurrent Lidl maatregelen om overvallers het leven iets moeilijker te maken. Meer dan de helft van de winkels is al uitgerust met een kluis met tijdslot, die pas tien minuten na invoering van de code opent. De kluizen kunnen ook enkel tijdens de openingsuren geopend worden.

 

"Wie voortaan kwade bedoelingen heeft, zal bij ons dus letterlijk op een gesloten (kluis)deur botsen", klinkt het bij de winkelketen. "We rekenen erop dat overvallers voortaan zullen beseffen dat het écht niet meer loont om langs Lidl te komen." Lidl besloot de kluizen te vernieuwen na een reeks overvallen in de Frans-Belgische grensstreek en in de regio Charleroi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top