Colruyt wil maatregelen na overvallen

Colruyt wil maatregelen na overvallen

De voorbije weken zijn vier vestigingen van winkelketen Colruyt in Henegouwen overvallen. Het bedrijf vraagt nu aan de lokale overheden om maatregelen te nemen om verdere overvallen te voorkomen.

"Aanzienlijke psychische schade"

De filialen van Colruyt in Anderlues, Gilly, Binche en Chapelle-lez-Herlaimont zijn de voorbije vier weken slachtoffer geworden van een overval. Die laatste kreeg zelfs al twee keer een overval te verwerken in amper een maand tijd.

 

"Normaal gezien reageren we niet op dergelijke gebeurtenissen. Maar gezien de omvang van het probleem in de regio, staan we erop om duidelijk te maken dat de dieven met die kluis niets kunnen aanvangen", zegt Colruyt-woordvoerder Jan Derom.

 

Derom benadrukt dat het personeel geen toegang heeft tot de kluis en dat de kassa's slechts een beperkte hoeveelheid contant geld bevatten, omdat de meeste transacties met een bankkaart gebeuren. "De overvallers hebben dus maar een kleine buit, maar zorgen wel voor aanzienlijke psychische schade bij het personeel en de klanten."

 

Colruyt wil daarom zelf maatregelen ondernemen om klanten en werknemers beter te beschermen en het vraagt ook aan de lokale overheden om mee te werken.

 

Nieuwe kluizen bij Lidl

Ondertussen nemen ze ook bij concurrent Lidl maatregelen om overvallers het leven iets moeilijker te maken. Meer dan de helft van de winkels is al uitgerust met een kluis met tijdslot, die pas tien minuten na invoering van de code opent. De kluizen kunnen ook enkel tijdens de openingsuren geopend worden.

 

"Wie voortaan kwade bedoelingen heeft, zal bij ons dus letterlijk op een gesloten (kluis)deur botsen", klinkt het bij de winkelketen. "We rekenen erop dat overvallers voortaan zullen beseffen dat het écht niet meer loont om langs Lidl te komen." Lidl besloot de kluizen te vernieuwen na een reeks overvallen in de Frans-Belgische grensstreek en in de regio Charleroi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top