Comeos wil wetgeving in Benelux gelijktrekken

Comeos wil wetgeving in Benelux gelijktrekken

De Belgische federatie voor handel en diensten, Comeos, wil dat de verschillende regeringen van de Benelux in de toekomst nieuwe regelgevingen afstemmen op die van de andere twee landen, om ongelijkheden tegen te gaan.

"Eén markt van 28 miljoen consumenten"

Dat zegt de organisatie naar aanleiding van de vergadering van de drie premiers van de Benelux, met als doel de verschillende regelgevingen in de drie landen zoveel mogelijk gelijk te trekken. Die maatregelen moeten ervoor zorgen dat er in de Benelux één detailhandelsmarkt komt.

 

"Topprioriteiten zijn het gelijktrekken van regels, vereenvoudigen van btw-afdrachten en voorlichting over ondernemen over de grens. De maatregelen creëren straks één markt van 28 miljoen consumenten. Er ontstaat meer concurrentie, waardoor de prijzen scherper worden en meer innovatie mogelijk wordt", schrijft Detailhandel Nederland in een persbericht. 

 

"Voortrekkersrol"

Comeos is blij met het initiatief, maar wil nog een stapje verder gaan. "Met deze maatregelen speelt de Benelux opnieuw een echte voortrekkersrol in de Europese integratie", zegt topman Dominique Michel. "Dankzij gelijke regels zullen producten, diensten en werknemers moeiteloos de grenzen van de Benelux kunnen oversteken."

 

Enkele weken geleden nog werden de tarieven voor elektronische kaartbetalingen in Europa op het niveau van België en Nederland gebracht, een gevolg van een eerdere beslissing tussen beide landen om de tarieven gelijk te trekken. "Hier zijn deze tarieven veel gunstiger dan in de rest van Europa, dus alle lidstaten profiteren mee. Dat is maar één van de voorbeelden van de kracht van samenwerking in de Benelux", weet Michel.

 

Vooral online handelaars zijn al langere vragende partij voor gelijke regels in heel Europa. "Online handelaars, of ze nu Belgisch zijn of niet, opereren steeds meer vanuit het buitenland. Omdat daar de regels eenvoudiger of gunstiger zijn dan in België. [...] Streven naar eenvormigheid in de bestaande wetgeving is dus een stap in de goede richting"

 

Comeos wil daarom een "Benelux-test" invoeren, waarbij nieuwe regels eerst moeten vergeleken worden met die in de andere Benelux-landen, om zo nieuwe ongelijkheden te vermijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top