Comeos wil wetgeving in Benelux gelijktrekken

Comeos wil wetgeving in Benelux gelijktrekken

De Belgische federatie voor handel en diensten, Comeos, wil dat de verschillende regeringen van de Benelux in de toekomst nieuwe regelgevingen afstemmen op die van de andere twee landen, om ongelijkheden tegen te gaan.

"Eén markt van 28 miljoen consumenten"

Dat zegt de organisatie naar aanleiding van de vergadering van de drie premiers van de Benelux, met als doel de verschillende regelgevingen in de drie landen zoveel mogelijk gelijk te trekken. Die maatregelen moeten ervoor zorgen dat er in de Benelux één detailhandelsmarkt komt.

 

"Topprioriteiten zijn het gelijktrekken van regels, vereenvoudigen van btw-afdrachten en voorlichting over ondernemen over de grens. De maatregelen creëren straks één markt van 28 miljoen consumenten. Er ontstaat meer concurrentie, waardoor de prijzen scherper worden en meer innovatie mogelijk wordt", schrijft Detailhandel Nederland in een persbericht. 

 

"Voortrekkersrol"

Comeos is blij met het initiatief, maar wil nog een stapje verder gaan. "Met deze maatregelen speelt de Benelux opnieuw een echte voortrekkersrol in de Europese integratie", zegt topman Dominique Michel. "Dankzij gelijke regels zullen producten, diensten en werknemers moeiteloos de grenzen van de Benelux kunnen oversteken."

 

Enkele weken geleden nog werden de tarieven voor elektronische kaartbetalingen in Europa op het niveau van België en Nederland gebracht, een gevolg van een eerdere beslissing tussen beide landen om de tarieven gelijk te trekken. "Hier zijn deze tarieven veel gunstiger dan in de rest van Europa, dus alle lidstaten profiteren mee. Dat is maar één van de voorbeelden van de kracht van samenwerking in de Benelux", weet Michel.

 

Vooral online handelaars zijn al langere vragende partij voor gelijke regels in heel Europa. "Online handelaars, of ze nu Belgisch zijn of niet, opereren steeds meer vanuit het buitenland. Omdat daar de regels eenvoudiger of gunstiger zijn dan in België. [...] Streven naar eenvormigheid in de bestaande wetgeving is dus een stap in de goede richting"

 

Comeos wil daarom een "Benelux-test" invoeren, waarbij nieuwe regels eerst moeten vergeleken worden met die in de andere Benelux-landen, om zo nieuwe ongelijkheden te vermijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top