Comeos wil wetgeving in Benelux gelijktrekken | RetailDetail

Comeos wil wetgeving in Benelux gelijktrekken

Comeos wil wetgeving in Benelux gelijktrekken

De Belgische federatie voor handel en diensten, Comeos, wil dat de verschillende regeringen van de Benelux in de toekomst nieuwe regelgevingen afstemmen op die van de andere twee landen, om ongelijkheden tegen te gaan.

"Eén markt van 28 miljoen consumenten"

Dat zegt de organisatie naar aanleiding van de vergadering van de drie premiers van de Benelux, met als doel de verschillende regelgevingen in de drie landen zoveel mogelijk gelijk te trekken. Die maatregelen moeten ervoor zorgen dat er in de Benelux één detailhandelsmarkt komt.

 

"Topprioriteiten zijn het gelijktrekken van regels, vereenvoudigen van btw-afdrachten en voorlichting over ondernemen over de grens. De maatregelen creëren straks één markt van 28 miljoen consumenten. Er ontstaat meer concurrentie, waardoor de prijzen scherper worden en meer innovatie mogelijk wordt", schrijft Detailhandel Nederland in een persbericht. 

 

"Voortrekkersrol"

Comeos is blij met het initiatief, maar wil nog een stapje verder gaan. "Met deze maatregelen speelt de Benelux opnieuw een echte voortrekkersrol in de Europese integratie", zegt topman Dominique Michel. "Dankzij gelijke regels zullen producten, diensten en werknemers moeiteloos de grenzen van de Benelux kunnen oversteken."

 

Enkele weken geleden nog werden de tarieven voor elektronische kaartbetalingen in Europa op het niveau van België en Nederland gebracht, een gevolg van een eerdere beslissing tussen beide landen om de tarieven gelijk te trekken. "Hier zijn deze tarieven veel gunstiger dan in de rest van Europa, dus alle lidstaten profiteren mee. Dat is maar één van de voorbeelden van de kracht van samenwerking in de Benelux", weet Michel.

 

Vooral online handelaars zijn al langere vragende partij voor gelijke regels in heel Europa. "Online handelaars, of ze nu Belgisch zijn of niet, opereren steeds meer vanuit het buitenland. Omdat daar de regels eenvoudiger of gunstiger zijn dan in België. [...] Streven naar eenvormigheid in de bestaande wetgeving is dus een stap in de goede richting"

 

Comeos wil daarom een "Benelux-test" invoeren, waarbij nieuwe regels eerst moeten vergeleken worden met die in de andere Benelux-landen, om zo nieuwe ongelijkheden te vermijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.