Comeos zoekt winkelconcept van het jaar

Comeos zoekt winkelconcept van het jaar

De jaarlijkse strijd om de Mercuriusprijs kan beginnen: vanaf nu kunnen handelaars hun kandidatuur indienen. In juni selecteert de jury van Comeos tien laureaten, in oktober weten we wie de prestigieuze prijs wint.

Beleving centraal

Comeos, de federatie voor handel en diensten, gaat op zoek gaat naar een winkelconcept waar beleving centraal staat, dat clicks integreert, met een uniek aanbod of een unieke prijs, dat duurzaamheid relevant maakt voor zijn klanten, dat opvalt door het enthousiasme en de vakkennis van zijn medewerkers, waarbij het gebouw en de inrichting voor differentiatie zorgen en dat rendabel is.

 

Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 3 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be. In juni selecteert de jury tien laureaten uit de ingezonden dossiers. Er is echter meer nodig dan een dossier om de experten te overtuigen: daarom gaan zij tijdens de zomermaanden de laureaten onaangekondigd en incognito bezoeken, zodat ze de winkel kunnen beleven als een echte klant. Daarna hakt de jury de knoop definitief door. Tijdens een spetterende prijsuitreiking op 26 oktober maakt Comeos de winnaar bekend.

 

Vorig jaar ging Medi-Market met de eer lopen: de kruising tussen een supermarkt voor gezondheidsproducten en een apotheek haalde het van meer dan dertig andere dossiers. De tweede en derde plaats waren voor Ellis Gourmet Burger en CRU. De jury beloonde toen ook het ondernemerschap van Cook&Serve met een aanmoedigingsprijs.

 

Onafhankelijke jury

Comeos kiest het winkelconcept van het jaar niet zelf, maar doet hiervoor een beroep op zeven retailexperts. Anneleen Desmyter (QRF) leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Joëlle Liberman (Belgian Marketing & Management Association) beoordeelt het marketingpotentieel, terwijl professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme) de dossiers bekijken uit academisch perspectief. Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt) is actief in Retail Design, Stefan Van Rompaey (RetailDetail) bezoekt als retailjournalist wekelijks nieuwe winkels en Silvie Vanhout (The Retail Academy) geeft heel wat handelaars hands-on opleidingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top