Comeos zoekt winkelconcept van het jaar | RetailDetail

Comeos zoekt winkelconcept van het jaar

Comeos zoekt winkelconcept van het jaar

De jaarlijkse strijd om de Mercuriusprijs kan beginnen: vanaf nu kunnen handelaars hun kandidatuur indienen. In juni selecteert de jury van Comeos tien laureaten, in oktober weten we wie de prestigieuze prijs wint.

Beleving centraal

Comeos, de federatie voor handel en diensten, gaat op zoek gaat naar een winkelconcept waar beleving centraal staat, dat clicks integreert, met een uniek aanbod of een unieke prijs, dat duurzaamheid relevant maakt voor zijn klanten, dat opvalt door het enthousiasme en de vakkennis van zijn medewerkers, waarbij het gebouw en de inrichting voor differentiatie zorgen en dat rendabel is.

 

Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 3 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be. In juni selecteert de jury tien laureaten uit de ingezonden dossiers. Er is echter meer nodig dan een dossier om de experten te overtuigen: daarom gaan zij tijdens de zomermaanden de laureaten onaangekondigd en incognito bezoeken, zodat ze de winkel kunnen beleven als een echte klant. Daarna hakt de jury de knoop definitief door. Tijdens een spetterende prijsuitreiking op 26 oktober maakt Comeos de winnaar bekend.

 

Vorig jaar ging Medi-Market met de eer lopen: de kruising tussen een supermarkt voor gezondheidsproducten en een apotheek haalde het van meer dan dertig andere dossiers. De tweede en derde plaats waren voor Ellis Gourmet Burger en CRU. De jury beloonde toen ook het ondernemerschap van Cook&Serve met een aanmoedigingsprijs.

 

Onafhankelijke jury

Comeos kiest het winkelconcept van het jaar niet zelf, maar doet hiervoor een beroep op zeven retailexperts. Anneleen Desmyter (QRF) leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Joëlle Liberman (Belgian Marketing & Management Association) beoordeelt het marketingpotentieel, terwijl professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme) de dossiers bekijken uit academisch perspectief. Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt) is actief in Retail Design, Stefan Van Rompaey (RetailDetail) bezoekt als retailjournalist wekelijks nieuwe winkels en Silvie Vanhout (The Retail Academy) geeft heel wat handelaars hands-on opleidingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.