Commissie bespreekt ontwerpdecreet Handelsvestigingsbeleid | RetailDetail

Commissie bespreekt ontwerpdecreet Handelsvestigingsbeleid

Commissie bespreekt ontwerpdecreet Handelsvestigingsbeleid

Vandaag ligt het ontwerpdecreet Handelsvestigingsbeleid ter bespreking in de bevoegde commissie van het Vlaams parlement. Dat legt de focus op kernversterkend beleid en biedt gemeenten en provincies de mogelijkheid om zelf winkelgebieden vast te leggen.

“Geen dag te vroeg”

Het decreet Integraal Handelvestigingsbeleid kiest voor duurzame mobiliteit, het bevorderen van de leefbaarheid van de kernen en het vermijden van verdere verlinting of steenwegen vol baanwinkels. Gemeenten en provincies zouden zelf kunnen vastleggen welk soort winkels ze in welke zone willen: ze kunnen met andere woorden autonoom beslissen of er winkelcentra of baanwinkels kunnen komen of niet en ze kunnen de gemeente of stad opdelen in winkelarme gebieden en kernwinkelgebieden.

 

Ondernemersorganisatie Unizo is een grote voorstander van het huidige ontwerpdecreet. “Voor Unizo komt dat geen dag te vroeg. De leegstand in onze stads- en gemeentecentra neemt jaar na jaar toe. Volgens cijfers van studiebureau Locatus is de leegstand momenteel al opgelopen tot 9,4 % van het totaal aantal verkooppunten. Dat is zeker het gevolg van het stijgende aantal baanwinkels en de vele winkelcentra buiten de stad. Enkel inzetten op de versterking van onze kernen kan het tij keren”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

 

Unizo is ook zeer te spreken over het plan om de nu nog afzonderlijke socio-economische vergunning samen met de stedenbouwkundige en milieuvergunning te integreren in één omgevingsvergunning. “Dat betekent een belangrijke administratieve vereenvoudiging voor ondernemers bij de opstart of de uitbreiding van winkels”, klinkt het.

 

“Uplace-achterpoortje”

Toch is er nog ruimte voor verbetering, vinden ze bij Unizo: zo is de organisatie veel minder te spreken over het “Uplace-achterpoortje” dat het decreet voorziet. Normaal vervalt een socio-economische vergunning na vijf jaar. Het ontwerpdecreet voorziet nu dat vergunningen die op 1 juli 2014 vervallen waren, maar waartegen nog procedures lopen – zoals Uplace – toch nog geldig blijven. “Met andere woorden, een artikel enkel en alleen op maat van Uplace”, aldus Unizo, dat dan ook vraagt om dit artikel te schrappen.

 

Voor winkelgebieden die de gemeentegrens overschrijden vraagt Unizo tot slot dat de provincie of het Vlaams Gewest zelf winkelgebieden kunnen vastleggen en dus niet enkel op initiatief van de gemeente.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Back to top