Consument kan zich voortaan uitschrijven voor reclame in de bus | RetailDetail

Consument kan zich voortaan uitschrijven voor reclame in de bus

Consument kan zich voortaan uitschrijven voor reclame in de bus

De Belgische consument heeft voortaan de mogelijkheid om aan bedrijven te melden dat hij geen papieren reclame meer wil ontvangen. Bedrijven die dat verzoek negeren, kunnen een fikse boete krijgen.

Boetes tot 10.000 euro

Die regel maakt onderdeel uit van 106 onvolkomenheden die werden weggewerkt in de economische wetgeving. "Het gaat om beslissingen die het leven en ondernemen makkelijker moeten maken", zegt minister van Economie en Consumentenzaken Peeters aan Het Laatste Nieuws.


Tot 2012 had de consument al het recht om zich uit te schrijven voor geadresseerde reclame, maar een wetswijziging zorgde er voor dat het niet meer mogelijk was. Dat euvel werd nu verholpen.
Bedrijven die zich niet schikken naar de vraag van de consument, kunnen boetes krijgen. Die kunnen gaan van amper 26 euro tot maar liefst 10.000 euro.


Postbodes zijn verplicht om reclame in de brievenbus te steken, als die op naam en adres van de bewoner wordt verstuurd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.