Consumenten alweer wat positiever over toekomst | RetailDetail

Consumenten alweer wat positiever over toekomst

Consumenten alweer wat positiever over toekomst

Voor de Belgische consument is 2015 positief gestart: de barometer van de nationale bank die het consumentenvertrouwen meet, is voor de tweede keer op rij gestegen en staat nu op het hoogste peil sinds juli 2014.

Consument vreest niet meer voor werkloosheid

De consumentenbarometer verbeterde globaal van -12 punten naar -9 punten, vooral dankzij de betere vooruitzichten voor zowel de globale economie als voor de persoonlijke situatie van de consumenten. Het aantal gezinnen dat het komende jaar een stijging van de werkloosheid verwacht, is zelfs gedaald tot het laagste niveau sinds oktober 2011.

 

De verbetering is opmerkelijk: in 2014 daalde de index van -6 punten in mei naar -14 punten in november. Die laatste maand gebeurde dat vooral onder invloed van de aankondiging van tal van besparingsmaatregelen door de overheid. In december kwam er niettemin een ommekeer, die nu dus wordt bevestigd.

 

Voor de opmaak van de index van het consumentenvertrouwen voert de Nationale Bank  maandelijks een enquête bij een wisselende steekproef van 1.850 gezinnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.