Consumentenorganisatie OIVO failliet

Consumentenorganisatie OIVO failliet

Het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, is failliet verklaard. Het centrum had 22 werknemers in dienst, maar die zijn nu ontslagen. Het OIVO verloor onlangs ook zijn jaarlijkse subsidie.

Subsidie geschrapt

De raad van bestuur van het OIVO heeft woensdag al een ontslagbrief gestuurd naar alle werknemers. Daarbij zal de procedure Renault opgestart worden. Het nieuws van de sluiting van het OIVO wordt bevestigd door minister Kris Peeters, die nu een andere manier wil vinden om consumentenorganisaties te blijven ondersteunen.

 

Tot vorig jaar kreeg het OIVO nog een jaarlijkse subsidie van 1,2 miljoen euro, maar die werd in het laatste regeerakkoord geschrapt. Daar kwam toen veel kritiek op van de leden van het OIVO, zoals de vakbonden, de Gezinsbond en Test-Aankoop. Volgens hen zal het verdwijnen van het OIVO er voor zorgen dat de Belgische consument minder goed beschermd zal worden.

 

De laatste jaren was OIVO echter in het oog van de storm geraakt met onderzoeken die deels bestonden uit teksten die op het internet te vinden waren. Ook was er sprake van belangenvermenging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top