Consumentenorganisatie OIVO failliet | RetailDetail

Consumentenorganisatie OIVO failliet

Consumentenorganisatie OIVO failliet

Het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, is failliet verklaard. Het centrum had 22 werknemers in dienst, maar die zijn nu ontslagen. Het OIVO verloor onlangs ook zijn jaarlijkse subsidie.

Subsidie geschrapt

De raad van bestuur van het OIVO heeft woensdag al een ontslagbrief gestuurd naar alle werknemers. Daarbij zal de procedure Renault opgestart worden. Het nieuws van de sluiting van het OIVO wordt bevestigd door minister Kris Peeters, die nu een andere manier wil vinden om consumentenorganisaties te blijven ondersteunen.

 

Tot vorig jaar kreeg het OIVO nog een jaarlijkse subsidie van 1,2 miljoen euro, maar die werd in het laatste regeerakkoord geschrapt. Daar kwam toen veel kritiek op van de leden van het OIVO, zoals de vakbonden, de Gezinsbond en Test-Aankoop. Volgens hen zal het verdwijnen van het OIVO er voor zorgen dat de Belgische consument minder goed beschermd zal worden.

 

De laatste jaren was OIVO echter in het oog van de storm geraakt met onderzoeken die deels bestonden uit teksten die op het internet te vinden waren. Ook was er sprake van belangenvermenging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?