Consumentenorganisatie OIVO failliet

Consumentenorganisatie OIVO failliet

Het OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, is failliet verklaard. Het centrum had 22 werknemers in dienst, maar die zijn nu ontslagen. Het OIVO verloor onlangs ook zijn jaarlijkse subsidie.

Subsidie geschrapt

De raad van bestuur van het OIVO heeft woensdag al een ontslagbrief gestuurd naar alle werknemers. Daarbij zal de procedure Renault opgestart worden. Het nieuws van de sluiting van het OIVO wordt bevestigd door minister Kris Peeters, die nu een andere manier wil vinden om consumentenorganisaties te blijven ondersteunen.

 

Tot vorig jaar kreeg het OIVO nog een jaarlijkse subsidie van 1,2 miljoen euro, maar die werd in het laatste regeerakkoord geschrapt. Daar kwam toen veel kritiek op van de leden van het OIVO, zoals de vakbonden, de Gezinsbond en Test-Aankoop. Volgens hen zal het verdwijnen van het OIVO er voor zorgen dat de Belgische consument minder goed beschermd zal worden.

 

De laatste jaren was OIVO echter in het oog van de storm geraakt met onderzoeken die deels bestonden uit teksten die op het internet te vinden waren. Ook was er sprake van belangenvermenging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top