Consumentenvertrouwen herstelt in december

Consumentenvertrouwen herstelt in december

Na zes maanden van achteruitgang is het consumentenvertrouwen in december voor het eerst opnieuw gestegen. Belgen verwachten nu zowel een verbetering in de algemene economische omgeving als in de persoonlijke financiële situatie.

Daling stopt na zes maanden

De barometer van de Nationale Bank die het consumentenvertrouwen weerspiegelt, steeg in december van -14 punten naar -12 punten. Daarmee staat de aanwijzer weer op het niveau van oktober.

 

De voorbije zes maanden was de barometer nog gedaald van -6 in mei naar -14 in november. De laatste maand gebeurde dat vooral onder invloed van de aankondiging van tal van besparingsmaatregelen door de overheid.

 

In december lijkt het tij wat gekeerd en lijken de consumenten op alle vlakken minder negatief gestemd. Zowel voor de algemene economische situatie, de evolutie van de werkloosheid, de persoonlijke financiële situatie als het spaarvermogen ziet het er minder somber uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top