Consumentenvertrouwen herstelt in december | RetailDetail

Consumentenvertrouwen herstelt in december

Consumentenvertrouwen herstelt in december

Na zes maanden van achteruitgang is het consumentenvertrouwen in december voor het eerst opnieuw gestegen. Belgen verwachten nu zowel een verbetering in de algemene economische omgeving als in de persoonlijke financiële situatie.

Daling stopt na zes maanden

De barometer van de Nationale Bank die het consumentenvertrouwen weerspiegelt, steeg in december van -14 punten naar -12 punten. Daarmee staat de aanwijzer weer op het niveau van oktober.

 

De voorbije zes maanden was de barometer nog gedaald van -6 in mei naar -14 in november. De laatste maand gebeurde dat vooral onder invloed van de aankondiging van tal van besparingsmaatregelen door de overheid.

 

In december lijkt het tij wat gekeerd en lijken de consumenten op alle vlakken minder negatief gestemd. Zowel voor de algemene economische situatie, de evolutie van de werkloosheid, de persoonlijke financiële situatie als het spaarvermogen ziet het er minder somber uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.