Consumentenvertrouwen herstelt verder

Consumentenvertrouwen herstelt verder

Het Belgische consumentenvertrouwen is er in december voor de derde opeenvolgende maand licht op vooruit gegaan. De hele heisa rond de terreurdreiging lijkt geen diepe sporen te hebben nagelaten.

Na scherpe terugval in september

In september was het vertrouwen van de Belgische consument nog scherp teruggevallen tot het laagste peil dit jaar, uit vrees voor een toename van de werkloosheid. Mogelijk speelden de vele berichten over een tragere groei van de economie in China en de weerslag daarvan op de ontwikkelde economieën daarin een rol.

 

Nadien keerde de stemming ten goede. De consument kijkt weer optimistischer aan tegen de evolutie van de algemene economische toestand en de verwachte ontwikkeling van de werkloosheid. Maar ook voor zijn persoonlijke financiële toestand en zijn spaarvermogen lijken de tijden verbeterd of ten minste gestabiliseerd.

 

De conjunctuurbarometer van de Nationale Bank, die in september was teruggevallen tot -10 punten, staat nu op -3 punten. Daarmee is de moeilijke zomersituatie grotendeels weggeveegd. De graadmeter komt nu weer in de buurt van de -2 punten uit juni, het beste peil in vier jaar en al een stukje boven het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015.

 

Alle deelindicatoren evolueren gunstig

Zowat alle deelindicatoren evolueerden gunstig. De vooruitzichten inzake de algemene economische situatie in België zijn verder verbeterd. De vrees voor een toename van de werkloosheid in de volgende twaalf maanden is bovendien nog enigszins afgenomen. Bovendien zagen de gezinnen hun spaarvermogen licht toenemen. Hun financiële situatie stabiliseerde daarbij.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1.850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Back to top