Consumentenvertrouwen herstelt verder

Consumentenvertrouwen herstelt verder

Het Belgische consumentenvertrouwen is er in december voor de derde opeenvolgende maand licht op vooruit gegaan. De hele heisa rond de terreurdreiging lijkt geen diepe sporen te hebben nagelaten.

Na scherpe terugval in september

In september was het vertrouwen van de Belgische consument nog scherp teruggevallen tot het laagste peil dit jaar, uit vrees voor een toename van de werkloosheid. Mogelijk speelden de vele berichten over een tragere groei van de economie in China en de weerslag daarvan op de ontwikkelde economieën daarin een rol.

 

Nadien keerde de stemming ten goede. De consument kijkt weer optimistischer aan tegen de evolutie van de algemene economische toestand en de verwachte ontwikkeling van de werkloosheid. Maar ook voor zijn persoonlijke financiële toestand en zijn spaarvermogen lijken de tijden verbeterd of ten minste gestabiliseerd.

 

De conjunctuurbarometer van de Nationale Bank, die in september was teruggevallen tot -10 punten, staat nu op -3 punten. Daarmee is de moeilijke zomersituatie grotendeels weggeveegd. De graadmeter komt nu weer in de buurt van de -2 punten uit juni, het beste peil in vier jaar en al een stukje boven het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015.

 

Alle deelindicatoren evolueren gunstig

Zowat alle deelindicatoren evolueerden gunstig. De vooruitzichten inzake de algemene economische situatie in België zijn verder verbeterd. De vrees voor een toename van de werkloosheid in de volgende twaalf maanden is bovendien nog enigszins afgenomen. Bovendien zagen de gezinnen hun spaarvermogen licht toenemen. Hun financiële situatie stabiliseerde daarbij.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1.850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top