Consumentenvertrouwen klimt verder

Consumentenvertrouwen klimt verder

Na de merkelijke vooruitgang in mei, toen het naar zijn hoogste punt in vier jaar klom, is het Belgische consumentenvertrouwen in juni verder gestegen.

Boven langetermijngemiddelde

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1.850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengebald in één cijfer.

 

In mei steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van -6 punten naar -3 punten. In juni verbeterde deze verder naar -2 punten en zit daarmee mooi boven het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. In november 2014 stond de aanwijzer nog op -14 punten.

 

Belg ziet spaarmogelijkheden dalen

Aan de basis van de stijging van de barometer lagen betere economische vooruitzichten voor de volgende maanden en de afnemende vrees voor werkloosheid. Die laatste zit nu op zijn laagste peil sinds augustus 2011.

 

De andere elementen die meespelen in de berekening van het consumentenvertrouwen bleven niettemin achter. Zo verwacht de Belg de komende maanden een stabilisering van zijn financiële situatie, terwijl hij zijn vermogen om te sparen zelfs ziet dalen.

Tags: