Consumentenvertrouwen klimt verder

Consumentenvertrouwen klimt verder

Na de merkelijke vooruitgang in mei, toen het naar zijn hoogste punt in vier jaar klom, is het Belgische consumentenvertrouwen in juni verder gestegen.

Boven langetermijngemiddelde

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1.850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengebald in één cijfer.

 

In mei steeg de barometer van het consumentenvertrouwen van -6 punten naar -3 punten. In juni verbeterde deze verder naar -2 punten en zit daarmee mooi boven het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. In november 2014 stond de aanwijzer nog op -14 punten.

 

Belg ziet spaarmogelijkheden dalen

Aan de basis van de stijging van de barometer lagen betere economische vooruitzichten voor de volgende maanden en de afnemende vrees voor werkloosheid. Die laatste zit nu op zijn laagste peil sinds augustus 2011.

 

De andere elementen die meespelen in de berekening van het consumentenvertrouwen bleven niettemin achter. Zo verwacht de Belg de komende maanden een stabilisering van zijn financiële situatie, terwijl hij zijn vermogen om te sparen zelfs ziet dalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top