Consumentenvertrouwen is verstevigd in november

Consumentenvertrouwen is verstevigd in november

Het Belgische consumentenvertrouwen blijft op de goede weg. Na het herstel in oktober ging het er in november verder op vooruit. De peiling gebeurde wel voor de aanslagen in Parijs.

Dip van september wordt uitgeveegd

In september was het vertrouwen van de Belgische consument nog scherp teruggevallen tot het laagste peil dit jaar, uit vrees voor een toename van de werkloosheid. Mogelijk speelden de vele berichten over een tragere groei van de economie in China en de weerslag daarvan op de ontwikkelde economieën daarin een rol.

 

In oktober en november herstelde het vertrouwen zich. De consument kijkt weer optimistischer aan tegen de evolutie van de algemene economische toestand en de verwachte ontwikkeling van de werkloosheid. Maar ook voor zijn persoonlijke financiële toestand en zijn spaarvermogen lijken de tijden verbeterd.

 

Weer op weg naar beste peil in vier jaar

De conjunctuurbarometer van de Nationale Bank, die in september was teruggevallen tot -10 punten, staat nu op -4 punten. Daarmee is de moeilijke zomersituatie grotendeels weggeveegd. In juni stond de barometer nog op -2 punten, het beste peil in vier jaar. Met de verbetering zit de barometer niettemin boven het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top