Consumentenvertrouwen is verstevigd in november

Consumentenvertrouwen is verstevigd in november

Het Belgische consumentenvertrouwen blijft op de goede weg. Na het herstel in oktober ging het er in november verder op vooruit. De peiling gebeurde wel voor de aanslagen in Parijs.

Dip van september wordt uitgeveegd

In september was het vertrouwen van de Belgische consument nog scherp teruggevallen tot het laagste peil dit jaar, uit vrees voor een toename van de werkloosheid. Mogelijk speelden de vele berichten over een tragere groei van de economie in China en de weerslag daarvan op de ontwikkelde economieën daarin een rol.

 

In oktober en november herstelde het vertrouwen zich. De consument kijkt weer optimistischer aan tegen de evolutie van de algemene economische toestand en de verwachte ontwikkeling van de werkloosheid. Maar ook voor zijn persoonlijke financiële toestand en zijn spaarvermogen lijken de tijden verbeterd.

 

Weer op weg naar beste peil in vier jaar

De conjunctuurbarometer van de Nationale Bank, die in september was teruggevallen tot -10 punten, staat nu op -4 punten. Daarmee is de moeilijke zomersituatie grotendeels weggeveegd. In juni stond de barometer nog op -2 punten, het beste peil in vier jaar. Met de verbetering zit de barometer niettemin boven het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Tags: