Consumentenvertrouwen zakt tot laagste jaarpeil | RetailDetail

Consumentenvertrouwen zakt tot laagste jaarpeil

Consumentenvertrouwen zakt tot laagste jaarpeil
Shutterstock.com

Het Belgische consumentenvertrouwen is in augustus 2014 gedaald van -10 naar -11: dat is het laagste peil sinds augustus 2013, toen nog -12 werd gehaald.

Belg ziet spaarvermogen slinken

De terugval komt vooral door een groter pessimisme inschatting over de verwachte algemene economische toestand voor de komende twaalf maanden. Voorts gaan de respondenten uit van een sterke verzwakking van hun spaarvermogen.

 

Alleen voor de ontwikkeling van de werkloosheid zijn de Belgen iets minder pessimistisch dan in juli. Op dat moment pakte Delhaize immers nog uit met zijn grootschalige reorganisatieplannen, waardoor 2.500 banen op de tocht kwamen.

 

De Nationale Bank baseert haar barometer van het consumentenvertrouwen op een peiling bij 1.850 Belgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top