Crisis drijft Grieken naar webshops | RetailDetail

Crisis drijft Grieken naar webshops

Crisis drijft Grieken naar webshops

Steeds meer Grieken vinden de weg naar de online winkels, nu ze hun geld niet meer van de bank kunnen halen. Ook het betalen met de bankkaart in supermarkten kent er een ongekende vlucht.

Dure aankopen

In Griekenland is het momenteel bijzonder moeilijk om nog aan cash geld te geraken en dat is in een land dat ver achterloopt op vlak van betalen met de bankkaart een flink nadeel. Omdat het wel nog mogelijk is om gewoon met de kaart te betalen, nemen steeds meer Grieken hun toevlucht online.

 

In het weekend voor de banken dichtgingen was het bijvoorbeeld bijzonder druk bij Skroutz.gr, een prijsvergelijkingswebsite waar 1.600 Griekse webshops bij zijn aangesloten. "Mensen deden vooral wat luxueuzere aankopen, zoals iPhones, iPads, Samsung Galaxy's", zegt medeoprichter Vasilis Dimos aan NRC. „Mensen denken 'ik koop nu maar, nu het nog kan en nu mijn geld nog wat waard is.'"

 

Toch zijn er ook andere verhalen te horen: Yiannis Zafeiropoulos, die drie online winkels en twee fysieke winkels heeft, zegt dat de omzet de afgelopen week met bijna 90 procent is gedaald. Enkel dure elektronica en belangrijke levensbehoeften worden nog verkocht.

 

Volgens de Griekse ondernemersorganisatie ESEE daalden afgelopen week de omzetten gemiddeld met 70 procent. Enkel de voedselverkoop steeg met 30 procent, waarbij vooral houdbare voedingswaren veel verkocht werden. Daarbij valt op dat Grieken ook in de supermarkten met de kaart betalen, daar waar het vroeger enkel per uitzondering gebeurde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.