Crisis drijft Grieken naar webshops

Crisis drijft Grieken naar webshops

Steeds meer Grieken vinden de weg naar de online winkels, nu ze hun geld niet meer van de bank kunnen halen. Ook het betalen met de bankkaart in supermarkten kent er een ongekende vlucht.

Dure aankopen

In Griekenland is het momenteel bijzonder moeilijk om nog aan cash geld te geraken en dat is in een land dat ver achterloopt op vlak van betalen met de bankkaart een flink nadeel. Omdat het wel nog mogelijk is om gewoon met de kaart te betalen, nemen steeds meer Grieken hun toevlucht online.

 

In het weekend voor de banken dichtgingen was het bijvoorbeeld bijzonder druk bij Skroutz.gr, een prijsvergelijkingswebsite waar 1.600 Griekse webshops bij zijn aangesloten. "Mensen deden vooral wat luxueuzere aankopen, zoals iPhones, iPads, Samsung Galaxy's", zegt medeoprichter Vasilis Dimos aan NRC. „Mensen denken 'ik koop nu maar, nu het nog kan en nu mijn geld nog wat waard is.'"

 

Toch zijn er ook andere verhalen te horen: Yiannis Zafeiropoulos, die drie online winkels en twee fysieke winkels heeft, zegt dat de omzet de afgelopen week met bijna 90 procent is gedaald. Enkel dure elektronica en belangrijke levensbehoeften worden nog verkocht.

 

Volgens de Griekse ondernemersorganisatie ESEE daalden afgelopen week de omzetten gemiddeld met 70 procent. Enkel de voedselverkoop steeg met 30 procent, waarbij vooral houdbare voedingswaren veel verkocht werden. Daarbij valt op dat Grieken ook in de supermarkten met de kaart betalen, daar waar het vroeger enkel per uitzondering gebeurde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top