Crowd logistics onderzoekt pakketbezorging door burgers

Crowd logistics onderzoekt pakketbezorging door burgers
VIL

VIL is het project Crowd Logistics gestart om de logistieke sector voor te bereiden op pakketbezorging door burgers. Aan het project doen elf logistieke dienstverleners en verladers mee.

 

Project onderzoekt businessmodellen

Bij ‘crowd logistics’ bezorgen burgers, individueel of collectief, pakketten op hun ‘normale’ persoonlijke route. Meestal wordt hiervoor een technologisch platform of een app ingezet. VIL onderzoekt in het project via welke businessmodellen het inzetten van particulieren en semi-professionals voor pakketbezorging economisch haalbaar kan gebeuren.

 

Wat zijn de wettelijke gevolgen, zoals productverantwoordelijkheid? Hoe kan particuliere bezorging worden geïntegreerd in de huidige bedrijfslogistiek? Wat is de meerwaarde ervan voor zowel de logistieke spelers als voor de maatschappij? VIL zoekt de antwoorden via concrete return on investment-berekeningen, impactanalyses en via praktijktesten voor B2B- en B2C-toepassing.

 

Aan het project nemen elf logistieke dienstverleners en verladers deel: BD myShopi, Bringme, DHL Parcel, Dreamland, GLS, Kariboo!, Mondial Relay, Multitrans, Procter & Gamble, Trimble en bpost.

 

Oplossing voor same-day leveringen

Crowd logistics zou als vorm van deeleconomie een oplossing kunnen zijn voor same-day leveringen. Er zijn bedrijven die hiermee experimenteren, waarvan sommige al in een commercieel stadium. Dit zijn zowel start-ups zoals Uber Rush en Instacart in de VS of Parcify in België, maar ook gevestigde bedrijven zoals DHL met MyWays in Zweden of Amazon met On My Way zijn bezig met pakketbezorging door burgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top