Cubaanse sigaren opnieuw in trek in Benelux

Cubaanse sigaren opnieuw in trek in Benelux

De handgerolde Cubaanse sigaren wonnen afgelopen jaar flink aan populariteit. Na een dipje in 2014 zag Cubacigar, de exclusieve importeur van Habanos, zijn omzet in 2015 met ruim 13 procent oplopen tot 19,4 miljoen euro.

 

Groei in dalende sigarenmarkt

2015 was een prima jaar voor Cubacigar, de alleeninvoerder en -verdeler voor de Benelux van Habanos (een 50/50 joint venture tussen Cubatabaco, eigendom van de Cubaanse staat, en Imperial Tobacco). Het bedrijf uit Overijse (bij Brussel) zag zijn omzet vorig liefst 13% toenemen. Meteen is de inzinking uit 2014 - de omzet zakte toen met anderhalf procent tot 17 miljoen euro - meer dan goedgemaakt.

 

''We zijn enorm trots op deze grote groei in een verder sterk dalende sigarenmarkt'', zegt directeur Tony Hoevenaars van Cubacigar, dat zijn producten verdeelt via tabaksspeciaalzaken in België, Nederland en Luxemburg en een honderdtal referenties in portefeuille heeft. “2016 start trouwens onder een zeer goed gesternte met de 50ste verjaardag van Cohiba, het meest prestigieuze merk van Habanos. Om dat te vieren, zullen diverse speciale edities in de Benelux gelanceerd worden.”

 

Vijfde grootste markt

Ondanks de relatief kleine omvang is de Benelux een belangrijke afzetmarkt voor Cubaanse 'long fillers', sigaren die bestaan uit opgerolde tabaksbladeren waaruit de hoofdnerf is verwijderd (in tegenstelling tot 'short fillers' die bestaan uit korte stukjes verknipt tabak). De Benelux neemt wereldwijd de vijfde plaats in na Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië en Zwitserland.

 

Behalve Cohiba exporteert Habanos ook nog grote merken als Montecristo en Romeo y Julieta. Het Cubaanse bedrijf zag zijn omzet vorig jaar wereldwijd met zo'n 4 procent groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top