Cubaanse sigaren opnieuw in trek in Benelux | RetailDetail

Cubaanse sigaren opnieuw in trek in Benelux

Cubaanse sigaren opnieuw in trek in Benelux

De handgerolde Cubaanse sigaren wonnen afgelopen jaar flink aan populariteit. Na een dipje in 2014 zag Cubacigar, de exclusieve importeur van Habanos, zijn omzet in 2015 met ruim 13 procent oplopen tot 19,4 miljoen euro.

 

Groei in dalende sigarenmarkt

2015 was een prima jaar voor Cubacigar, de alleeninvoerder en -verdeler voor de Benelux van Habanos (een 50/50 joint venture tussen Cubatabaco, eigendom van de Cubaanse staat, en Imperial Tobacco). Het bedrijf uit Overijse (bij Brussel) zag zijn omzet vorig liefst 13% toenemen. Meteen is de inzinking uit 2014 - de omzet zakte toen met anderhalf procent tot 17 miljoen euro - meer dan goedgemaakt.

 

''We zijn enorm trots op deze grote groei in een verder sterk dalende sigarenmarkt'', zegt directeur Tony Hoevenaars van Cubacigar, dat zijn producten verdeelt via tabaksspeciaalzaken in België, Nederland en Luxemburg en een honderdtal referenties in portefeuille heeft. “2016 start trouwens onder een zeer goed gesternte met de 50ste verjaardag van Cohiba, het meest prestigieuze merk van Habanos. Om dat te vieren, zullen diverse speciale edities in de Benelux gelanceerd worden.”

 

Vijfde grootste markt

Ondanks de relatief kleine omvang is de Benelux een belangrijke afzetmarkt voor Cubaanse 'long fillers', sigaren die bestaan uit opgerolde tabaksbladeren waaruit de hoofdnerf is verwijderd (in tegenstelling tot 'short fillers' die bestaan uit korte stukjes verknipt tabak). De Benelux neemt wereldwijd de vijfde plaats in na Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië en Zwitserland.

 

Behalve Cohiba exporteert Habanos ook nog grote merken als Montecristo en Romeo y Julieta. Het Cubaanse bedrijf zag zijn omzet vorig jaar wereldwijd met zo'n 4 procent groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.

Blokker onthoofd: CEO Holding en CEO België stappen op

24/04/2018

Het einde lijkt nabij voor de Nederlandse winkelketen en holding Blokker. CEO Casper Meijer maakt vandaag bekend dat hij eind juni opstapt bij Blokker Holding, CEO Belux Bernd Bosch vertrekt zelfs meteen.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.