Cubaanse sigaren opnieuw in trek in Benelux | RetailDetail

Cubaanse sigaren opnieuw in trek in Benelux

Cubaanse sigaren opnieuw in trek in Benelux

De handgerolde Cubaanse sigaren wonnen afgelopen jaar flink aan populariteit. Na een dipje in 2014 zag Cubacigar, de exclusieve importeur van Habanos, zijn omzet in 2015 met ruim 13 procent oplopen tot 19,4 miljoen euro.

 

Groei in dalende sigarenmarkt

2015 was een prima jaar voor Cubacigar, de alleeninvoerder en -verdeler voor de Benelux van Habanos (een 50/50 joint venture tussen Cubatabaco, eigendom van de Cubaanse staat, en Imperial Tobacco). Het bedrijf uit Overijse (bij Brussel) zag zijn omzet vorig liefst 13% toenemen. Meteen is de inzinking uit 2014 - de omzet zakte toen met anderhalf procent tot 17 miljoen euro - meer dan goedgemaakt.

 

''We zijn enorm trots op deze grote groei in een verder sterk dalende sigarenmarkt'', zegt directeur Tony Hoevenaars van Cubacigar, dat zijn producten verdeelt via tabaksspeciaalzaken in België, Nederland en Luxemburg en een honderdtal referenties in portefeuille heeft. “2016 start trouwens onder een zeer goed gesternte met de 50ste verjaardag van Cohiba, het meest prestigieuze merk van Habanos. Om dat te vieren, zullen diverse speciale edities in de Benelux gelanceerd worden.”

 

Vijfde grootste markt

Ondanks de relatief kleine omvang is de Benelux een belangrijke afzetmarkt voor Cubaanse 'long fillers', sigaren die bestaan uit opgerolde tabaksbladeren waaruit de hoofdnerf is verwijderd (in tegenstelling tot 'short fillers' die bestaan uit korte stukjes verknipt tabak). De Benelux neemt wereldwijd de vijfde plaats in na Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië en Zwitserland.

 

Behalve Cohiba exporteert Habanos ook nog grote merken als Montecristo en Romeo y Julieta. Het Cubaanse bedrijf zag zijn omzet vorig jaar wereldwijd met zo'n 4 procent groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.