RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De beste merken in sociale media.

iconAlgemeen21 februari, 2011

Webretailer eBay behaalt de beste punten als het op sociale media-visibiliteit aankomt. Giganten Apple, Google, Blackberry en Amazon moeten volgens een studie van Alterian allen het onderspit delven van eBay als het op “buzz” via sociale media aankomt. Het online marketingbedrijf maakte een revelerende infographic over de grootste brands en hun sociale media-populariteit.

Gebaseerd op de ‘Social Media Reputation (SMR)’ testschaal van Yomego, werd de score van merken gemeten op het vlak van ‘noise’. Hoeveel het gonst over een merk, zeg maar. Ook werd nagegaan of die buzz positief of negatief is en hoe recent consumenten over het merk spraken.


eBay beste van de klas.

Het is frappant, doch niet bijster verrassend, dat de top vijf meest succesvolle merken in sociale media uit ofwel online retailers ofwel technologiebedrijven bestaat. eBay blijkt echter de onbetwiste leider. Dat zou deels te danken zijn aan een first-mover advantage van de verkoopsite. Reeds heel vroeg was eBay actief op fora, blogs en sociale netwerken als Twitter en Facebook.

Apple werd door Alterian verbannen naar de tweede plaats, omdat de onderzoekers tot hun grote schok moesten vaststellen dat de computerfabrikant zelfs geen officiële Facebook-pagina heeft. Hoewel het bedrijf zonder twijfel de grootste ‘buzz’ weet te creëren, negeert het zo een aantal geijkte kanalen om met klanten te converseren.


Nr. 1 ter wereld gebuisd.

Coca-Cola, één van de – als niet meest – bekende merken ter wereld, haalt op deze lijst slechts de 24e plaats. Volgens de onderzoekers is Coca-Cola het levende bewijs dat enkel aanwezigheid op de sociale netwerken onvoldoende is. De frisdrankreus slaagt er namelijk niet in een geëngageerde conversatie met zijn klanten uit te bouwen.

Interessant zijn ook de significante verschillen binnen eenzelfde sector. Luxemerk Gucci wist bijvoorbeeld op te klimmen tot de zesde plaats in de top 50. Collega Louis Vuitton lijkt daarentegen veel minder goed om te springen met de nieuwe media en bengelt helemaal achteraan in de staart. Zelfs Zara, dat nochtans erg actief is in de online retail, blijft steken op een 40e plaats.


Roemrijke voorbeelden.

Zoals steeds, is het echter raadzaam om dergelijke onderzoeken met een kritische geest te verwelkomen. Er zijn doorgaans evenveel lijstjes als er verschillende resultaten bestaan.

 

Een belangrijke kanttekening is ook dat de studie zich geen enkele vraag stelt over het effect op de bottom line van die reputatie op sociale media. Niettemin is het boeiend om de sociale media-inspanningen van ’s werelds meest toonaangevende merken te bekijken en er lessen uit te trekken.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Webretailer eBay behaalt de beste punten als het op sociale media-visibiliteit aankomt. Giganten Apple, Google, Blackberry en Amazon moeten volgens een studie van Alterian allen het onderspit delven van eBay als het op “buzz” via sociale media aankomt. Het online marketingbedrijf maakte een revelerende infographic over de grootste brands en hun sociale media-populariteit. Gebaseerd op de ‘Social Media Reputation (SMR)’ testschaal van Yomego, werd de score van merken gemeten op het vlak van ‘noise’. Hoeveel het gonst over een merk, zeg maar. Ook werd nagegaan of die buzz positief of negatief is en hoe recent consumenten over het merk spraken....

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen5 augustus, 2022
    “(Nog) geen beursgang voor bol.com”

    Dan toch geen beursgang voor bol.com: moederbedrijf Ahold Delhaize zou er niet voor voelen om zijn goudhaantje in deze economische omstandigheden naar de beurs te brengen.

  • iconAlgemeen4 augustus, 2022
    Alibaba verkoopt minder spulletjes, gaat voor food

    Door de coronaperikelen in China, bleef de omzet van Alibaba vorig kwartaal vlak. Het is de eerste keer ooit dan de e-commercereus niet groeit, maar toch is dat een pak beter dan verwacht.

  • iconAlgemeen4 augustus, 2022
    Facebook stopt met live shopping

    Na TikTok trekt nu ook Facebook de stekker uit zijn live shopping-functie. Winkelen via livestream is in Azie al jaren een hit, maar blijkt in het Westen niet zo gauw aan te slaan.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood15 juli, 2022
    Alvo-supermarkt Magda over naar Spar Colruyt Group
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN