De Kringwinkel blijft in opmars

De Kringwinkel blijft in opmars

Ook in 2015 heeft De Kringwinkel zijn opmars weten verder te zetten. De keten kreeg vorig jaar 5,6 miljoen klanten over de vloer, goed voor een stijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder.

Doelstelling gehaald

Die klanten kochten gemiddeld 5,017 kilogram aan spullen, waarmee ook de officiële doelstelling van de OVAM werd gehaald. Daarom wordt ook meteen een nieuw doel van zeven kilogram gesteld, dat tegen 2022 moet gehaald worden. Om de nieuwe doelstelling voor 2022 te behalen, wil Vos in de toekomst extra winkels openen en meer samenwerken met bedrijven en partners. “Er valt bovendien nog veel te rapen door samenwerking met gemeentes bijvoorbeeld, door het plaatsen van brengpunten voor textiel op strategische plaatsen, enz….”

 

Dat toont zich ook in de omzet van De Kringwinkel, die met 6% steeg naar 48,16 miljoen euro. “Vorig jaar openden we vier nieuwe winkels. Het verkleinen van de afstand tussen onze winkels en de mensen zorgt ervoor dat ze ons meer goederen brengen, vaker een kijkje komen nemen en effectief tot een aankoop overgaan”, aldus Marleen Vos, algemeen directeur van KOMOSIE, het moederbedrijf van de keten. Daarnaast ziet Vos dat steeds meer mensen hun steentje willen bijdragen aan de zorg voor het milieu.

 

In Vlaanderen werd in 2015 69.550 ton aan producten verzameld door de 128 verkooppunten van De Kringwinkel. Daarvan kreeg 46% of 32.336 ton een tweede leven: een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder.