RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie België
  • Personen Jorg Snoeck
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dé non-foodtrends in 2023 volgens Jorg Snoeck

icon
Algemeen17 januari, 2023

2023 belooft een jaar van zorgen te worden. En dan bedoelen we niet alleen kopzorgen. Integendeel: in tijden van kopzorgen kunnen merken en retailers net een zorgfunctie opnemen. Er wordt zelfs harder dan ooit aangedrongen op hun zorgplicht.

Trend 1: Re-wire

ChatGPT, MidJourney en Epic Diffusion. Moeten we nog meer zeggen? 2023 wordt het jaar van de artificiële intelligentie. In amper drie decennia zijn we van ‘digital first’ over ‘mobile first’ naar ‘AI first’ gegaan.

De afgelopen jaren zagen we tekorten aan zowat alles wat bedrijven nodig hebben, van grondstoffen over containers tot personeel. Hoewel de meest acute druk ondertussen iets is afgenomen, blijven de kosten hoog – veel hoger zelfs. Zoals we vorige week al bespraken, wordt schaarste bovendien een structureel probleem: de vergrijzing leidt onvermijdelijk tot arbeidstekorten, terwijl grondstoftekorten een onlosmakelijk gevolg zijn van de toenemende druk die we op de planeet uitoefenen.

Nu wordt gevreesd dat consumenten hun uitgaven in 2023 verder zullen beperken, richten zowel retailers als producenten zich dus op manieren om hun processen te automatiseren, van de productie tot de klantenservice. Chatbots en eenvoudige AI-tools kunnen bijvoorbeeld helpen met veel gestelde vragen, terwijl medewerkers meer tijd krijgen om diepere interacties en relaties op te bouwen met klanten. Precies dankzij AI kunnen retailers hun medewerkers de nodige informatie (van koopgeschiedenis en voorkeuren tot productinformatie) en tools aanreiken om zo’n gepersonaliseerde ervaring te bieden.

Trend 2: Re-sell

Tweedehands wordt nog 127% groter tegen 2026, voorspelt GlobalData. In 2023 zal de markt 141 miljard dollar waard zijn, tegenover 119 miljard dollar vorig jaar. Noord-Amerika blijft de grootste markt, Europa en Azië ontwikkelen zich nagenoeg gelijk. Binnen de Europese Unie is tweedehands al goed voor 10% van de totale e-commercemarkt, tegen 2025 kan dat oplopen tot 14%.

De inflatie en prijsstijgingen zijn belangrijke aanjagers van de trend: liefst 93% van de Europese consumenten geeft dat als reden op om tweedehands te kopen of te verkopen. Reken er dus maar op dat 2023 een piekjaar wordt voor tweedehands, zeker aangezien het groene imago nog een versterkende rol speelt. Beladen met een ecologisch schuldgevoel hebben vooral jonge consumenten het idee dat ze als het ware ‘guilt-free’ shoppen.

Voor retailers betekent het echter dat ze domein moeten terugwinnen op de consument. Marktplaatsen waar consumenten aan consumenten verkopen (C2C), zoals Vinted en eBay, domineren het speelveld namelijk. Bijgevolg proberen de meest uiteenlopende retailers en merken hun stuk van de taart op te eisen door zelf tweedehands aan te bieden. Van ‘refurbished’ elektronica bij Krëfel over babyrompertjes van een paar euro bij Zeeman.

Trend 3: Re-locate

Wie denkt dat locatie door de coronapandemie minder belangrijk is geworden, is eraan voor de moeite. Integendeel: locatie komt juist nog meer centraal te staan. We werken misschien wel vaker van thuis uit en bestellen online, maar winkelen doen we daardoor juist lokaler.

Tegelijk veren de grote steden razendsnel weer op, nu de toeristen terugkeren. Ook van eigen bodem: voor een dagje uit, met een hapje eten en struinen door de winkelstraten, verplaatsen mensen zich weer meer plezier. Elk type locatie heeft zo zijn eigen functie, en het belang van onderscheidende locaties voor verschillende functies neemt alleen maar toe.

Waar mensen willen wonen, werken en shoppen worden nog bewustere beslissingen. Hoewel de pandemie even de vraag naar landelijk leven heeft aangewakkerd, blijft de verstedelijking op wereldschaal onverminderd doorgaan. Meer dan de helft van de wereldbevolking leeft vandaag in steden en dat evolueert zelfs richting de 80%.

Trend 4: Re-generate

Op het Autosalon 2023 zijn welgeteld twee dieselwagens te vinden. Autoconstructeurs zetten alles in op elektrisch, daartoe gedreven door steeds strengere regelgeving en milieunormen. Niet alleen de auto-industrie moet gedwongen vergroenen, ook in retail en FMCG zal aan het verduurzamen in 2023 niet te ontsnappen vallen.

De zorgplicht levert grote bedrijven nu al hoofdbrekens op: Danone heeft een rechtszaak aan het been omdat het niet expliciet genoeg zou zeggen hoe het plasticverbruik wil terugdringen, onder andere Carrefour en Auchan hangt hetzelfde boven het hoofd.

Het zijn het soort “akkefietjes” die bedrijven en hun investeerders kunnen missen als kiespijn. Wie financiering wil, zal dat daarom steeds minder zonder ESG-beloftes en -voorwaarden kunnen. Niet alleen zullen banken en investeerders het eisen, het maakt investeren ook interessanter. Er is veel vraag naar groene obligaties, terwijl de financiële markten op andere domeinen sputteren.

We zullen in 2023 bijgevolg nog meer groene beloftes en verduurzaming zien dan tot nu toe al het geval was. Door de structurele uitdagingen waar onze wereld voor staat, beseffen bedrijven trouwens toch dat het geen vrijblijvende keuzekwestie meer is.

Trend 5: Re-concile

Welkom in jaar drie van de ‘transition twenties’: het nieuwe decennium van de onzekerheid is ondertussen goed en wel vertrokken. Houd je vast, het wordt nog een wilde rit. Maar hoe kunnen retailers en merken die rit aangenamer maken voor consumenten? Hoe kunnen ze er zijn voor mensen? Door hun momenten van troost en verlichting te bieden.

Net als mensen hun uitgaves proberen te beperken en de vinger op de knip houden, kunnen bedrijven de relatie met hun klanten verbeteren en verdiepen. De hele opdracht van retail en de hele opzet van een winkel moet verruimen. Helemaal passend bij de ‘servitisering’ van de retail komen diensten en oplossingen in tijden van een economische dip eens te meer van pas. Van welzijnszorg tot handige doe-het-zelftips, merken krijgen de kans om zich te profileren als partner in het leven van de consument.

De relatie tussen consument en merk verandert, waarbij een gemeenschapsgevoel en verbondenheid centraal komen te staan. Winkels worden als het ware een kerk voor het merk, een plek waar gelijkgestemden elkaar ontmoeten, samen beleven en ervaringen delen.

Over al deze trends en meer lees je in The Future of Shopping: Re-set Re-made Re-tail. Het boek is nu ook door BAM genomineerd als Marketing Book of 2022. Help je retail en FMCG mee aan de overwinning?

Stem hier mee voor The Future of Shopping als Marketing Book of 2022.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

In tijden van kopzorgen kunnen merken en retailers een zorgfunctie opnemen. Er wordt zelfs harder dan ooit aangedrongen op hun zorgplicht.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    De Bijenkorf schroeft internationale e-commerce terug

    Wegens stijgende kosten stopt de Bijenkorf met onlineactiviteiten in de Duits- en Franstalige landen. Het luxewarenhuis legt de focus voortaan volledig op de Nederlandse en Vlaamse markt.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food1 februari, 2023

    Inboedels Makro-winkels onder de hamer

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN