Delhaize voert betalen via smartphone in | RetailDetail

Delhaize voert betalen via smartphone in

Delhaize voert betalen via smartphone in

Voortaan kunnen Delhaize-klanten hun aankopen in het grootwarenhuis ook betalen met hun smartphone. Voorlopig kan dat alleen in de vestiging Karreveld (nabij de hoofdzetel in Molenbeek), maar binnenkort volgen ook andere winkels.

Geen bijkomende betaalapparatuur nodig

Als de consument aan de kassabediende aangeeft dat hij met zijn smartphone wil betalen, doet die een QR-code op het afrekenscherm verschijnen. De consument scant die in met zijn Bancontact-app en krijgt dan het te betalen bedrag op zijn scherm, waarna hij enkel nog moet bevestigen en de geheime pincode ingeven. Zowel de kassabediende als de consument krijgen ten slotte een bevestiging van de transactie.

 

De beveiliging van de transacties was een belangrijke bekommernis: “Daarom werken we met een QR-code die slechts eenmalig wordt gebruikt en die bovendien slechts een zeer beperkte levensduur heeft”, beklemtoont verkoopdirecteur Virginie Waroquiers van Worldline Benelux, dat instaat voor de verwerking van de transacties.

 

“Wij wilden een systeem dat voor de consument geen bijkomende belasting inhield en voor de retailer niet tot bijkomende investeringen in betaalapparatuur zou leiden. Daarom hebben we de app gebruikt die 500.000 consumenten al hebben om betalingen onder elkaar of op het internet te doen. En de retailer kan de transactie integreren op zijn huidige apparatuur”, aldus Waroquiers.

 

Delhaize gaat toepassing overal installeren

De verruiming van het gebruik van de app tot het gebruik op het winkelpunt, die SmartPay werd gedoopt, werd sinds december uitgetest door personeelsleden van Delhaize op het winkelpunt Karreveld in Molenbeek. Die test leidde tot enkele aanpassingen in functie van beleving en gebruiksgemak.

 

Intussen is de testfase afgelopen en voortaan kunnen ook gewone consumenten die de app op hun smartphone hebben, betalingen via hun mobiel toestel verrichten. Voorlopig alleen nog in Karreveld, maar de komende maanden wordt het ook in andere vestigingen van Delhaize ingevoerd. “Daarbij zullen eerst de vestigingen aan bod komen waar sowieso al veranderingen staan gepland”, aldus Fabrice Delbuscheche van Delhaize België.

 

Vanaf juni zal SmartPay vervolgens worden aangeboden aan andere retailers. Het mobiel betalen zal overigens ook kunnen via Sixdots, de betaalmogelijkheid die wordt ondersteund door Proximus en alle grote Belgische banken. Sixdots heeft een samenwerkingsakkoord met Bancontact/Mister Cash en hun technologie werkt op dezelfde manier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.