Disney-deal moet Pandora groeischeut geven | RetailDetail

Disney-deal moet Pandora groeischeut geven

Disney-deal moet Pandora groeischeut geven

Pandora, de Deense verkoper van juwelen, hoopt een extra groeischeut te krijgen door een alliantie van tien jaar met Walt Disney Company om figuurtjes in goud en zilver te maken. Al maakte het concern ook over het voorbije kwartaal mooie resultaten bekend.

Disney moet publiek doen verjongen

Pandora boekte in het tweede kwartaal een omzet van 2,5 miljard Deense kroon, omgerekend 304 miljoen euro. Dat was 32% meer dan in dezelfde periode van 2013. Daarvan werd 1,097 miljard kroon (133 miljoen euro) verdiend in de VS, maar Europa deed nauwelijks onder met een omzet goed voor 1,064 miljard kroon (129 miljoen euro). De groei kwam door de sterke inhaalrace op het oude continent, waar het verkoopcijfer 65% hoger uitkwam dan een jaar eerder, terwijl het in de VS slechts 5% aantrok.

 

De alliantie met Disney moet de verkopen van Pandora in de VS echter een nieuwe impuls geven. Vanaf november gaat het bedrijf immers 25 zilveren en gouden juwelen rond figuurtjes uit de Disneystal, zoals Micky Mouse en Donald Duck, verkopen via de eigen winkels. Daarnaast zullen er nog 16 extra figuren worden aangeboden in de pretparken en de winkels van Disney zelf. Die zet moet Pandora toelaten om aan te knopen met een jonger publiek.

 

Keten bouwt winkelnetwerk verder uit

Tegelijk bouwt Pandora zijn netwerk verder uit: de keten heeft momenteel zo’n 1.200 conceptwinkels en nog dit jaar komen er 275 bij. Dat is meer dan de 225 die aanvankelijk werden gepland. Het Deense bedrijf neemt alvast de 27 verkooppunten van zijn franchisenemer Hannoush in het noordoosten van de VS over.

 

Tegen die achtergrond verhoogt Pandora ook zijn omzetverwachtingen voor 2014 van 10,5 miljard kroon tot meer dan 11 miljard kroon (1,3 miljard euro). Op financieel vlak boekte de juweliersketen in het tweede kwartaal een nettowinst van 662 miljoen kroon (80 miljoen euro), wat eveneens aanzienlijk meer dan verwacht was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.