Disney-deal moet Pandora groeischeut geven

Disney-deal moet Pandora groeischeut geven

Pandora, de Deense verkoper van juwelen, hoopt een extra groeischeut te krijgen door een alliantie van tien jaar met Walt Disney Company om figuurtjes in goud en zilver te maken. Al maakte het concern ook over het voorbije kwartaal mooie resultaten bekend.

Disney moet publiek doen verjongen

Pandora boekte in het tweede kwartaal een omzet van 2,5 miljard Deense kroon, omgerekend 304 miljoen euro. Dat was 32% meer dan in dezelfde periode van 2013. Daarvan werd 1,097 miljard kroon (133 miljoen euro) verdiend in de VS, maar Europa deed nauwelijks onder met een omzet goed voor 1,064 miljard kroon (129 miljoen euro). De groei kwam door de sterke inhaalrace op het oude continent, waar het verkoopcijfer 65% hoger uitkwam dan een jaar eerder, terwijl het in de VS slechts 5% aantrok.

 

De alliantie met Disney moet de verkopen van Pandora in de VS echter een nieuwe impuls geven. Vanaf november gaat het bedrijf immers 25 zilveren en gouden juwelen rond figuurtjes uit de Disneystal, zoals Micky Mouse en Donald Duck, verkopen via de eigen winkels. Daarnaast zullen er nog 16 extra figuren worden aangeboden in de pretparken en de winkels van Disney zelf. Die zet moet Pandora toelaten om aan te knopen met een jonger publiek.

 

Keten bouwt winkelnetwerk verder uit

Tegelijk bouwt Pandora zijn netwerk verder uit: de keten heeft momenteel zo’n 1.200 conceptwinkels en nog dit jaar komen er 275 bij. Dat is meer dan de 225 die aanvankelijk werden gepland. Het Deense bedrijf neemt alvast de 27 verkooppunten van zijn franchisenemer Hannoush in het noordoosten van de VS over.

 

Tegen die achtergrond verhoogt Pandora ook zijn omzetverwachtingen voor 2014 van 10,5 miljard kroon tot meer dan 11 miljard kroon (1,3 miljard euro). Op financieel vlak boekte de juweliersketen in het tweede kwartaal een nettowinst van 662 miljoen kroon (80 miljoen euro), wat eveneens aanzienlijk meer dan verwacht was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top