Disney-deal moet Pandora groeischeut geven

Disney-deal moet Pandora groeischeut geven

Pandora, de Deense verkoper van juwelen, hoopt een extra groeischeut te krijgen door een alliantie van tien jaar met Walt Disney Company om figuurtjes in goud en zilver te maken. Al maakte het concern ook over het voorbije kwartaal mooie resultaten bekend.

Disney moet publiek doen verjongen

Pandora boekte in het tweede kwartaal een omzet van 2,5 miljard Deense kroon, omgerekend 304 miljoen euro. Dat was 32% meer dan in dezelfde periode van 2013. Daarvan werd 1,097 miljard kroon (133 miljoen euro) verdiend in de VS, maar Europa deed nauwelijks onder met een omzet goed voor 1,064 miljard kroon (129 miljoen euro). De groei kwam door de sterke inhaalrace op het oude continent, waar het verkoopcijfer 65% hoger uitkwam dan een jaar eerder, terwijl het in de VS slechts 5% aantrok.

 

De alliantie met Disney moet de verkopen van Pandora in de VS echter een nieuwe impuls geven. Vanaf november gaat het bedrijf immers 25 zilveren en gouden juwelen rond figuurtjes uit de Disneystal, zoals Micky Mouse en Donald Duck, verkopen via de eigen winkels. Daarnaast zullen er nog 16 extra figuren worden aangeboden in de pretparken en de winkels van Disney zelf. Die zet moet Pandora toelaten om aan te knopen met een jonger publiek.

 

Keten bouwt winkelnetwerk verder uit

Tegelijk bouwt Pandora zijn netwerk verder uit: de keten heeft momenteel zo’n 1.200 conceptwinkels en nog dit jaar komen er 275 bij. Dat is meer dan de 225 die aanvankelijk werden gepland. Het Deense bedrijf neemt alvast de 27 verkooppunten van zijn franchisenemer Hannoush in het noordoosten van de VS over.

 

Tegen die achtergrond verhoogt Pandora ook zijn omzetverwachtingen voor 2014 van 10,5 miljard kroon tot meer dan 11 miljard kroon (1,3 miljard euro). Op financieel vlak boekte de juweliersketen in het tweede kwartaal een nettowinst van 662 miljoen kroon (80 miljoen euro), wat eveneens aanzienlijk meer dan verwacht was.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top