Dockx Group zet in op retaillogistiek met Dockx Select

Dockx Group zet in op retaillogistiek met Dockx Select

Dockx Group, bekend van de verhuiswagens, ontpopt zich tot een volledige logistieke dienstverlener. Van warenhuisopslag tot ‘last mile’ levering bij de consument thuis, met behulp van serviceshops wil Dockx het allemaal – letterlijk – bijeen brengen.

Bundeling van drie activiteiten

Tot nu toe waren er drie merken binnen Dockx Group: Dockx Rental (de kortetermijnverhuring), Dockx Movers – waarin het bedrijf particuliere en bedrijfsverhuizingen doet – en dan een derde luik Dockx Logistics, dat de klassieke logistieke activiteiten omvat, zijnde import-export, transport en distributie.


Het nieuwe en vierde product, waarin Dockx eigenlijk de link zal leggen tussen de drie, gaat Dockx Select heten. “We hebben een specifieke logistieke activiteit ontwikkeld voor achter de verkoopkanalen van onze klanten”, vertelt Mario De Bruyn, commercieel directeur van DockxGroup.


“Of het nu een fysieke winkel is of een internetshop, dat maakt niet uit. Ons doel is om de supply chain zoveel mogelijk gecentraliseerd te houden en daarna zo divers mogelijk uit te spreiden op het moment dat de consument zich aansluit.”


Verhuurpunten worden Dockx Service Shops

Het logistieke platform dat Dockx daarvoor heeft uitgewerkt loopt helemaal vanaf een ‘collection point’ tot en met de full-service, inclusief installatie bij de mensen thuis. “Als je de logistieke benaderingen achter de verkoopkanalen bekijkt, dan hebben we met Dockx Rental eigenlijk per definitie al jaar en dag een doe-het-zelfoplossing voor consumenten. Met onze verhuisdiensten hebben we niet alleen de mogelijkheid om goederen af te leveren, maar ook binnen te brengen en desnoods te monteren”, aldus Mario De Bruyn.


Die gebundelde servicemogelijkheden gaat Dockx aanbieden vanuit de vroegere verhuurpunten, die zijn omgebouwd ombouwen naar totale Dockx Service Shops. “Het voordeel van die punten is dat ze allemaal aan de rand van een stad liggen, op een triple A-locatie, wat natuurlijk enorm gunstig is voor stadsdistributie en ook voor mensen van buiten de stad om hun pakketjes te komen collecteren.”


De shops is Dockx vervolgens gaan uitbreiden met magazijnen. “De consument komt in eerste instantie in een commerciële omgeving binnen. Daar kan hij alles afhandelen met een commerciële bediende, terwijl we daarachter nog een magazijn hebben, waar we alles logistiek afhandelen.”


De consument controleert de ‘supply chain’

Voor Dockx betekent de nieuwe strategie praktisch gezien ook een decentralisatie, door over te schakelen van centrale magazijnen naar verschillende kleinere filialen aan de rand steden. “Vanuit twee regionale distributiecentra, één voor Vlaanderen en één voor Wallonië, doen we nachtbevoorradingen naar lokale punten. Goederen die worden afgehaald blijven daar en producten die moeten geleverd worden, vertrekken van daaruit met arbeiders die op het lokale punt aanwezig zijn. Zo kan je ook een kleinere vloot inzetten, naargelang het adres en het type product.”


“Intern hebben we ingezien dat de kracht van de supply chain vroeger honderd procent bij de fabrikant lag, eind jaren negentig is overgeheveld naar de retailers en dat de consument tegen 2020 de volledige macht zal hebben over de supply chain. Niet dat hij de supply chain gaat aansturen, maar hij zal wel willen kiezen hoe hij zijn service wil. Dus niet enkel de aankoop van een product maar ook de achterliggende service.”


“Als je dan een platform wil uitbaten dat consumentgericht moet denken, dan moet je natuurlijk je goederen zo dicht mogelijk bij de eindbestemming brengen. Ons unieke voordeel is dat we dankzij onze verschillende competenties een uitgebreid menu kunnen voorstellen en tegen retailers kunnen zeggen ‘laat de mensen zelf kiezen’.”


Dockx mikt op grote pakketten

Dockx richt zich wel specifiek tot grotere goederen. In de markt van kleine pakjes zijn immers al verschillende bedrijven actief. Vandaag zijn er al samenwerkingen met spelers als Ikea en Ixina. “Ikea werkt bijvoorbeeld vanuit een cash&carry-principe, daar is de klant dus al vertrouwd mee, maar ook bij Ixina zullen de mensen in de toekomst de mogelijkheid krijgen om de keuken zelf naar huis te brengen. Vroeger drongen alle retailers hun eigen model op en daar zijn ze nu van aan het terugkomen.”


Dockx blijft immers ook nog gewoon voertuigen verhuren in de shops. “Dat is één van de voordelen die we hebben. Als we een punt openen, dan gaan we drie activiteiten combineren: we blijven verhuren, we kunnen ook lokaal verhuizen en die punten doen ook nog eens de logistiek.”


“We zorgen ervoor dat de retailers eenvoudig on-demand kunnen werken voor hun klanten. Zelfs in de aanleverstroom van de retailers kunnen zij kiezen. Een keukenretailer koopt meubels en elektro aan bij verschillende leveranciers. Die kan perfect kiezen om op het lokale niveau te laten aanleveren, om van daaruit meteen aan de consument te laten leveren.”


“Spelers als Ikea zullen hun leverancier daarentegen nooit dertig punten laten beleveren in België. Die leveren dan bij onze grote distributiecentra, waarna wij doorsturen naar onze lokale punten. Dat is nog altijd voordeliger, omdat we pas twee arbeiders moeten inzetten op het laatste onderdeel.”


Nationaal netwerk van servicepunten

Tussen nu en 2020 mikt Dockx Group op zeker 30 Service Shops verspreid over het land. “De druk op de centrumsteden zal nog verhogen door een terugkerende urbanisatie en als e-commerce nog gaat stijgen, moet je wel evolueren van geconsolideerd vervoer per winkel naar individueel vervoer. Als vandaag een stad al dichtslibt, dan moet je daar een oplossing voor gaan vinden.”


“Daarom mikken wij voor de grotere punten, waar onze arbeiders zijn en waar de stock naartoe wordt gebracht, voornamelijk op grote steden. Daarnaast hebben we ook nog tussenpunten, waar Dockx als lokale facilitator aan de rand van een stad zal zitten, om daar kleine colli’s te laten doorgaan.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top