Drie procent minder winkels in Antwerpen | RetailDetail

Drie procent minder winkels in Antwerpen

Drie procent minder winkels in Antwerpen

In de Antwerpse winkelgebieden is het aantal commerciële panden de voorbije tien jaar met 3% gedaald. Vooral het aantal klassieke winkels, die producten als cd’s, kleding of huishoudartikelen verkopen, is gedaald.

Stabiele leegstand

Ondanks de daling van het aantal winkels blijft de leegstand in de stad toch stabiel op ongeveer 12%. Dat komt omdat panden na verloop van tijd worden omgebouwd naar een niet-commerciële functie, zoals een woning. In de Diamantwijk en het station Antwerpen-Centraal nam de leegstand wel nog toe de voorbije jaren, onder meer door de werken aan de Leien.

 

Andere winkelstraten zijn er dan weer in geslaagd om een andere invulling te vinden. Zo wisten de winkelgebieden Offerandestraat-Dambruggestraat (Antwerpen-Noord) en de Abdijstraat-Den TIR (Kiel) zich om te vormen naar winkelstraten die zich vooral richten op het lokale publiek, waarbij ze afstapten van de invulling van een klassieke winkelstraat. Zo namen heel wat jonge Marokkaanse en Turkse ondernemers hun intrek in de Abdijstraat.

 

In de baanwinkelgebieden doen de traditionele ketens het dan weer wel goed. Zij blijven populaire locaties voor nieuwe filialen, wat ervoor zorgt dat de leegstand in die gebieden laag blijft.

 

Blijven inzetten op versterking

Het aantal "imagoverlagende" winkels is gedaald onder de grens van 5% van het winkelaanbod. “In heel wat lokale kernen die de voorbije jaren een negatieve impact ondervonden van een te hoog aanbod aan imagoverlagende winkels, is dat probleem nu zeer sterk verminderd”, schrijft de stad in een driejaarlijks rapport over de commerciële activiteiten in Antwerpen. Dat zal ongetwijfeld als muziek in de oren klinken bij het stadsbestuur, dat een tijdje terug een taks op imagoverlagende winkels, zoals nachtwinkels, lanceerde.

 

“Deze meting toont dat we verder moeten inzetten op de versterking van onze winkelgebieden, en dit zowel in de Antwerpse binnenstad als in de districten”, concludeert schepen voor Middenstand Koen Kennis. “We blijven investeren in aantrekkelijke winkelstraten, mobiliteit en parkeren. We stimuleren ook investeringen van ondernemingen door vernieuwende concepten en internationale ketens naar Antwerpen te halen en door de renovatie van handelspanden te subsidiëren.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.