Driekwart winst Metro Group weggesmolten

Driekwart winst Metro Group weggesmolten

Het Duitse handelsconcern Metro boekte in de eerste helft van zijn boekjaar 2014/2015 een nettowinst van 62 miljoen euro. Dat is zowat driekwart minder dan de 242 miljoen euro uit dezelfde periode een jaar eerder.

Omzet loopt licht terug

Het concern boven Makro, Media Markt, Real, Galeria Kaufhof en Saturn realiseerde tussen begin oktober 2014 en eind maart 2015 een omzet van 32,677 miljard euro (-1,1%). De terugval kwam op het conto van Oost-Europa, waar het verkoopcijfer 11,9% daalde tot 6,852 miljard euro door de verdere afbouw van het netwerk van Real. Voorts zaten de wisselkoersevoluties in Rusland en Oekraïne tegen.

 

In Duitsland en de rest van West-Europa namen de verkopen immers met 0,9% en 1% toe tot respectievelijk 13,623 miljard euro en 9,953 miljard euro. Azië en Afrika droegen de resterende 2,248 miljard euro aan het omzetcijfer bij. Op een vergelijkbare basis zou de omzet van Metro in het eerste halfjaar overigens met 2,2% zijn gestegen.

 

Media Markt en Saturn boekten samen een vooruitgang van 4,8%, dankzij 25% meer online omzet in het eerste halfjaar. Daardoor is die nu al goed voor 0,9 miljard euro, of 8% van het totale verkoopcijfer. De overige enseignes keken aan tegen een terugval van hun verkopen in euro: Galeria Kaufhof zag de verkoop met 1,0% dalen, terwijl Metro en Makro samen 3,1% achteruit gingen en Real zelfs 9,9% moest toegeven.

 

Nettowinst kalft af

Financieel leidde dit alles tot een daling van de winst uit de dagelijkse bedrijfsactiviteiten van 814 naar 418 miljoen euro. De nettowinst kalfde zelfs af van 242 naar 62 miljoen euro, door een waardevermindering van zowat 450 miljoen euro op de participatie in Real.

 

Voor het volledig boekjaar 2014/2015 gaat de groep met zowat 2200 winkels in dertig landen - ondanks de uitdagende omgeving - uit van een lichte toename van zijn verkoopcijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top