Driekwart winst Metro Group weggesmolten | RetailDetail

Driekwart winst Metro Group weggesmolten

Driekwart winst Metro Group weggesmolten

Het Duitse handelsconcern Metro boekte in de eerste helft van zijn boekjaar 2014/2015 een nettowinst van 62 miljoen euro. Dat is zowat driekwart minder dan de 242 miljoen euro uit dezelfde periode een jaar eerder.

Omzet loopt licht terug

Het concern boven Makro, Media Markt, Real, Galeria Kaufhof en Saturn realiseerde tussen begin oktober 2014 en eind maart 2015 een omzet van 32,677 miljard euro (-1,1%). De terugval kwam op het conto van Oost-Europa, waar het verkoopcijfer 11,9% daalde tot 6,852 miljard euro door de verdere afbouw van het netwerk van Real. Voorts zaten de wisselkoersevoluties in Rusland en Oekraïne tegen.

 

In Duitsland en de rest van West-Europa namen de verkopen immers met 0,9% en 1% toe tot respectievelijk 13,623 miljard euro en 9,953 miljard euro. Azië en Afrika droegen de resterende 2,248 miljard euro aan het omzetcijfer bij. Op een vergelijkbare basis zou de omzet van Metro in het eerste halfjaar overigens met 2,2% zijn gestegen.

 

Media Markt en Saturn boekten samen een vooruitgang van 4,8%, dankzij 25% meer online omzet in het eerste halfjaar. Daardoor is die nu al goed voor 0,9 miljard euro, of 8% van het totale verkoopcijfer. De overige enseignes keken aan tegen een terugval van hun verkopen in euro: Galeria Kaufhof zag de verkoop met 1,0% dalen, terwijl Metro en Makro samen 3,1% achteruit gingen en Real zelfs 9,9% moest toegeven.

 

Nettowinst kalft af

Financieel leidde dit alles tot een daling van de winst uit de dagelijkse bedrijfsactiviteiten van 814 naar 418 miljoen euro. De nettowinst kalfde zelfs af van 242 naar 62 miljoen euro, door een waardevermindering van zowat 450 miljoen euro op de participatie in Real.

 

Voor het volledig boekjaar 2014/2015 gaat de groep met zowat 2200 winkels in dertig landen - ondanks de uitdagende omgeving - uit van een lichte toename van zijn verkoopcijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.