RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“E-commerce deert fysieke winkels niet”

icon
Algemeen9 december, 2015

Baanwinkels zetten de toon

Naar verwachting zal tegen het einde van het jaar rond 390.000 m² verhuurd zijn, 6% boven het volume geregistreerd in 2014, meldt Walter Goossens, Director en Head of Industrial & Retail Leasing bij Jones Lang LaSalle: “De stijging van de omzetten gerelateerd aan e-commerce heeft geen negatieve impact gehad op de fysieke winkel. 2015 kende een grote instroom van nieuwe merken en formats, zowel in shoppingcenters als in winkelstraten.”

 

Het zwaartepunt van het opnamevolume ligt in het baanwinkelsegment, dat begin december al 21% boven het volume van vorig jaar presteert. De trend om oude industriële en commerciële sites om te vormen tot moderne retailparken zet zich verder. Dat illustreren projecten als be-Mine in Beringen, retailpark Colruyt Jambes, retailpark Witte Molen in Aarschot of retailpark Redevco in Froyennes. Perifeer winkelvastgoed vertegenwoordigt dit jaar 57% van de totale opname tegen 50% vorig jaar.

 

Stijgende tophuurprijzen

Ook de winkelstraten doen het goed. Begin december was er in totaal meer dan 118.000 m² opgenomen. Het segment is dit jaar al goed voor 416 transacties, een stijging met 9,5% ten opzichte van vorig jaar. Winkelstraten maken 33% van de totale opname uit, tegen 28% vorig jaar.

 

Er waren een aantal grote transacties met internationale ketens dit jaar waaronder de verhuring van 8.000 m² aan Primark in Mons, 2.700 m² aan H&M in de Leysstraat in Antwerpen en de 2.500 m² verhuurd aan Zara in de Nieuwstraat in Aalst. Bekende nieuwkomers dit jaar waren Apple, Marks & Spencer, Dolce & Gabbana en Prada in Brussel, en Bimba y Lola, Ginger, Juttu, Manila Grace en PME Legend in Antwerpen. De tophuurprijzen stegen naar €2000/m²/jaar in de Louizalaan en de Nieuwstraat in Brussel, en de Meir en de Schuttershofstraat in Antwerpen.

 

Shoppingcenters: verjonging op komst

In het segment van de winkelcentra werd dit jaar minder verhuurd. De opnameteller staat op 37.400 m² begin december, tegen gemiddeld 45.500 m² in de laatste 5 jaar en een daling met 50% ten opzichte van 2014. Maar dat cijfer is wat vertekend door de vele voorverhuringen in Docks Bruxsel vorig jaar.

Eén jaar voor de opening is Docks Bruxsel overigens al 85% voorverhuurd. Dit jaar tekenden Koezio (3.400 m²), Fox (315 m²), Flying Tiger (240 m²), Camaïeu (207 m²), Guess (182 m²), Maison Scotch (177 m²) en vele andere. Ook vijf merken van de Inditex Group bevestigden recent hun komst naar Docks Bruxsel: Zara (3.110 m²), Bershka (1.100 m²), Massimo Dutti (1.000 m²), Zara Home (840 m²) en Pull & Bear (707 m²).

 

Het shoppingsegment zit in een verjongingsfase en krijgt er volgend jaar met de oplevering van Docks Bruxsel, Rive Gauche in Charleroi en de uitbreiding van Les Grands Prés in Mons samen wel 90.000 m² trendy shoppingruimte bij.

  

Nieuwe belevingsconcepten

Markante trends in het winkellandschap in 2015 zijn de nieuwe “food & beverage”-concepten die onder andere in de nieuwe shoppingcentra zoals Docks Bruxsel maar ook in de winkelstraten hun opwachting maken. E-commerce groeit met meer dan 10% per jaar en evolueert naar “everywhere” commerce, waarbij shoppers 24/7 en via verschillende kanalen de verschillende brands kunnen bereiken.

 

Toch blijven fysieke winkels belangrijk, enerzijds voor het persoonlijk contact en de service, anderzijds voor de branding en marketing van de retailers. De aantrekkingskracht van fysieke winkels gaat hand in hand met de innovatie van de winkelbeleving met nieuwe concepten.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN