Ecocheques voortaan ook voor tweedehandse spullen

Ecocheques voortaan ook voor tweedehandse spullen

Vanaf 1 juni kunnen consumenten hun ecocheques ook gebruiken om er tweedehands kleding, meubels en boeken mee te kopen. Ook de lijst met elektrotoestellen waarvoor de cheques gelden, werd uitgebreid.

Extra omzet voor tweedehandswinkels

Elke twee jaar houden vakbonden en werkgevers in de Nationale Arbeidsraad de lijst van producten die met ecocheques kunnen worden betaald, tegen het licht. Daar zijn nu, anders dan de vorige keer, flink wat aanpassingen aan aangebracht. Het feit dat vorig jaar bijna de helft van de Vlamingen tweedehands kocht, zit daar ongetwijfeld voor veel tussen. De maatregel zal die trend alleen maar versnellen, denken waarnemers.

 

Tegelijk werd ook de lijst van elektrische apparaten die men met ecocheques kan betalen, uitgebreid (zie cao nr. 98 ter van 24 maart). Die lijst omvat vanaf juni onder meer (af)wasmachines, koelkasten, televisietoestellen, ovens, stofzuigers en verwarmingstoestellen. Wel gaat die uitbreiding gepaard met een verstrenging van het energielabel: het is meer dan ooit de bedoeling om "de consument met zijn ecocheques te oriënteren naar de meest performante producten in de rayons", aldus de Nationale Arbeidsraad.

 

Andere nieuwigheden op de lijst zijn onder meer het gebruik van deelfietsen en deelauto's, investeringen in hoogrendementsketels en -ramen, thermostatische kranen en alle systemen om hernieuwbare energie op te (zoals zonnepanelen en -boilers, warmtepompen of windturbines).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top