Eerste koopzondag december geen groot succes

Eerste koopzondag december geen groot succes

De eerste koopzondag van december was minder goed dan die van vorig jaar: er werd voor ongeveer één procent minder verkocht dan een jaar eerder. Handelaars vrezen dan ook een zwakkere eindejaarsomzet.

Voorzichtige consument

Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, dat 236 retailers bevroeg. Slechts 12 procent onder hen gelooft dat er dit jaar meer zal verkocht worden dan in 2013. De stakingen en de berichten over besparingen van de laatste weken hebben daar aan bijgedragen.

 

Handelaars geloven daarom dat de consument meer op zijn geld zal letten en dus minder zal uitgeven. "Die twee factoren zorgen er blijkbaar voor dat de Belg voorzichtiger wordt in zijn aankopen, terwijl er geen reden is tot paniek. Consumenten hebben vandaag niet minder geld in hun portefeuille dan gisteren", Christine Mattheuws, voorzitter van het NSZ.

 

De handelaars hopen wel meer te verkopen op de volgende koopzondagen. Belgen beginnen immers traditioneel nogal laat aan hun inkopen voor het eindejaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top