Eerste koopzondag december geen groot succes | RetailDetail

Eerste koopzondag december geen groot succes

Eerste koopzondag december geen groot succes

De eerste koopzondag van december was minder goed dan die van vorig jaar: er werd voor ongeveer één procent minder verkocht dan een jaar eerder. Handelaars vrezen dan ook een zwakkere eindejaarsomzet.

Voorzichtige consument

Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, dat 236 retailers bevroeg. Slechts 12 procent onder hen gelooft dat er dit jaar meer zal verkocht worden dan in 2013. De stakingen en de berichten over besparingen van de laatste weken hebben daar aan bijgedragen.

 

Handelaars geloven daarom dat de consument meer op zijn geld zal letten en dus minder zal uitgeven. "Die twee factoren zorgen er blijkbaar voor dat de Belg voorzichtiger wordt in zijn aankopen, terwijl er geen reden is tot paniek. Consumenten hebben vandaag niet minder geld in hun portefeuille dan gisteren", Christine Mattheuws, voorzitter van het NSZ.

 

De handelaars hopen wel meer te verkopen op de volgende koopzondagen. Belgen beginnen immers traditioneel nogal laat aan hun inkopen voor het eindejaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?