Eerste soldenweekend levert 5 procent extra omzet op

Eerste soldenweekend levert 5 procent extra omzet op

Tijdens de eerste dagen van de koopjes hebben handelaars ongeveer 5 procent extra omzet weten te halen ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

Boven verwachtingen

Dat is een goed teken voor de handelaars, die met een stevige overschot zitten bij de herfst- en wintercollecties, omwille van het warme weer van de voorbije maanden. Normaal gezien hangt nog ongeveer 35 procent van die collecties in de winkels, maar dit jaar zou dat eerder rond 40 procent schommelen.


Heel wat handelaars gingen nochtans pessimistisch richting de solden. Zo was volgens het NSZ de gemiddelde omzet tijdens het najaar bij kledingwinkels met gemiddeld 7 procent gedaald. Ook bij de schoenwinkels was er een daling van 4 procent. 54 procent van de modehandelaars gingen dan ook uit van een slechtere soldenperiode dan een jaar eerder.


"Een eerste soldenweekend in volle kerstvakantie staat garant voor het nodige succes. Heel wat mensen hebben gewacht om koopjes te doen. We mogen wel niet te snel euforisch worden. Het verschil is zeker nog niet weggewerkt. We hopen dat de handelaars aan het einde van de koopjes met maximaal 15 procent onverkochte kledij en schoenen zitten. Daarvoor zijn best nog enkele dagen met koud winterweer nodig", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.


Ook bij handelsfederatie Comeos was er sprake van een positieve start. Zij spraken van een omzetstijging van 4 procent tijdens het eerste weekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top