EK met Rode Duivels zorgt voor enorme omzetboost | RetailDetail

EK met Rode Duivels zorgt voor enorme omzetboost

EK met Rode Duivels zorgt voor enorme omzetboost

De horeca en de supermarkten doen tijdens grote tornooien gouden zaken, zo lang de Rode Duivels het goed doen. De kwalificatie voor het EK 2016 is dan ook een mooie opportuniteit voor veel handelaars.

Productie bier kan niet volgen

Zo stelde Carrefour in het jaarrapport van 2014 dat de verkoop tijdens het WK in België met 3,9% was gestegen, volgens de keten grotendeels dankzij acties die verbonden waren aan het WK voetbal. De groei in België was dan ook meer dan dubbel zo groot als de wereldwijde groei van Carrefour.

 

"In Nederland gaan onderzoekers ervan uit dat supermarkten 10 miljoen euro extra omzet draaien per wedstrijd. Op wat dat cijfer gebaseerd is, weet ik niet", zegt Jos Verschueren, directeur sportmanagement aan de VUB, tegenover Sporza. "Maar als ik de denkoefening maak, zou dat bedrag hoger kunnen liggen. Stel dat elke Belg 1 euro extra uitgeeft, dan zit je snel aan 11 miljoen euro. En 1 euro lijkt me eerder weinig."

 

Ook de horeca boert tijdens die piekmomenten heel sterk: volgens Verscheuren geven consumenten dan meer uit dan ze gewend zijn en merken ze pas later dat ze hun uitgaveplafond hebben overschreden. Dat gaat zover dat zelfs de bierbrouwers in ons land in de problemen zouden kunnen komen. "Uit goede bron weten we dat als België op het WK nog één ronde verder geraakt was, voorbij Argentinië, dan zou ons land zonder Jupiler hebben gezeten. De productie zou dan niet hebben kunnen volgen." Bij AB InBev wordt dat laatste evenwel ontkend.

 

Er is wel een keerzijde...

Gemiddeld zou de Belg 12 euro uit aan supportersartikelen, goed voor een bedrag van 132 miljoen euro. In andere landen ligt dat gemiddelde wel een stuk hoger, maar dat is deels te verklaren door de enorme hoeveelheid gadgets die bedrijven tijdens grote tornooien uitdelen. Als die uitgaven voor gratis gadgets worden bijgeteld, stijgt het gemiddelde bedrag per persoon eerder naar zowat 20 euro.

 

Sportmarketeer Wim Lagae van de KU Leuven voegt wel de bedenking toe dat consumenten misschien wel meer uitgeven aan de Rode Duivels, maar dat geld dan besparen op andere uitgaven: zo kan het bijvoorbeeld dat mensen in de aanloop naar het EK de aankoop van een vaatwasmachine uitstellen en dat geld gebruiken om een nieuwe tv te kopen. Cafés worden dan misschien druk bezocht, maar restaurants en bioscopen veel minder", aldus Lagae aan Sporza.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.