E.Leclerc investeert 1,2 miljard euro om crisis door te komen | RetailDetail

E.Leclerc investeert 1,2 miljard euro om crisis door te komen

E.Leclerc investeert 1,2 miljard euro om crisis door te komen

E.Leclerc, Frankrijks op één na grootste distributeur, wil de komende negen maanden een slordige 1,2 miljard euro investeren "om de crisis door te komen". Dat heeft topman Michel-Edouard Leclerc bevestigd in de marge van het World Retail Congress.

Zelf op zoek gaan naar meer klanten

Topman Michel-Edouard Leclerc blaakt niet van optimisme: "Volgens ons gaat de crisis nog twee tot drie jaar duren, en daar hebben we onze strategie aan aangepast." Zo'n periode vraagt om een andere strategie: "Als de klant minder op restaurant gaat, dan moeten we er bijvoorbeeld voor zorgen dat hij meer feestelijke producten in onze supermarkten vindt."

 

Daarom gaat de distributeur tussen nu en juni volgend jaar zo'n 1,2 miljard euro investeren in "de vernieuwing van de winkels, de ontwikkeling van nog meer drives, expansie op het internet en de verbetering van de logistiek. Investeringen om ons aan te passen aan de crisis en zelf op zoek te gaan naar meer klanten", zo omschrijft de topman het.

 

Nu zo goed als alle Franse distributeurs lagere prijzen hanteren (Système U werkt daartoe zelfs strategisch samen met concurrent Auchan) dreigt E.Leclerc zijn unique selling proposition kwijt te geraken. Daarom wil de groep ook meer inzetten op rendabelere concepten zoals parafarmacieën, optiekwinkels, modejuweliers en zelfs toerisme en autoverhuur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.