RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Er is een alternatief voor het niets ontziende model van Amazon”

icon
Algemeen12 september, 2019

Bedrijven hoeven niet langer te kiezen tussen ik of wij, tussen winstbejag of duurzaamheid. Er ontstaat een nieuw speelveld, waarin ‘beter voor mij’ en ‘beter voor de wereld’ hand in hand gaan. Er is één gouden regel, zegt Herman Toch (FLRISH): “wees waarachtig en gedraag je ernaar.”

 

Tegengestelde werelden

Gedurende decennia was de ondernemerswereld opgedeeld in twee aparte en tegengestelde werelden: het was ‘profit’ versus ‘non-profit’. In de non-profit ging men ondubbelzinnig voor ‘wij’, voor een betere wereld. Bedrijven die aandeelhouderswaarde vooropstelden daarentegen, gingen voor ‘ik’: wat goed was voor het bedrijf, was niet noodzakelijk goed voor de wereld. “Wie wordt er bijvoorbeeld beter van een prijzenslag? Niemand, het totaal van de som is minder voor iedereen. Maar in een veranderende wereld is die opdeling een continuüm geworden. We hoeven niet langer te kiezen, er zijn heel wat gradaties mogelijk. Ondernemingen worden socialer, sociale organisaties worden ondernemender.”
 

Aan het woord is Herman Toch, die samen met Ann Maes zopas het boek The Positive Sum Game publiceerde. Daarin schetsen de auteurs een nieuw speelveld waarin ‘beter voor mij’ en ‘beter voor de wereld’ hand in hand gaan. “Ik kan winnen en wij kunnen winnen op hetzelfde moment. Natuurlijk zijn er nog altijd bedrijven die het ‘winner takes all’ spel spelen. Dat zijn de Amazons en de Zalando’s. En aan de andere kant van het spectrum vind je nog steeds organisaties die ‘pure non-profit’ vooropstellen. Maar wat ons boeit, is het ontstaan van een gebied daartussen, een ruimte waar verschillende combinaties mogelijk worden tussen ‘beter voor mij’ en ‘beter voor de wereld’. Er is een alternatief voor het niets ontziende model van een Amazon. Dat noemen wij de ‘positive sum game’, een spel met een positieve totale opbrengst. Een spel dat én financiële winst oplevert, én maatschappelijke winst, én persoonlijke winst.”

 

Fundamentele keuzes

Heel wat traditionele, grote bedrijven, schuiven vandaag een stuk op richting ‘doing well doing good’. Herman Toch verwijst naar het Act for Food programma van Carrefour, waarin de retailer zich engageert om te investeren in regeneratieve landbouw. Of naar wat ex-topman Paul Polman bij Unilever in beweging bracht: “Al is zo’n koerswijziging nooit evident: Polman beloofde resultaat op de langere termijn, maar aandeelhouders bleken toch te hechten aan hun dividend…”
 

Die verschuivingen worden gedreven door enkele ingrijpende transformaties die onze samenleving doormaakt. “De digitale transformatie is een nieuwe fase ingegaan. We kunnen zowat alles, maar wat willen we nu echt? Hoe willen we leven? Vinden we het oké dat onze privacy te grabbel wordt gegooid? Ook Facebook moet hier over nadenken. Duurzaamheid gaat niet langer enkel over minder slecht doen of klimaatneutraal worden, wel over vooroplopen, de wereld nieuw leven inblazen. Er vindt een waardentransformatie plaats. Er is een maatschappelijk debat aan de gang over de waarden van de verlichting. We zien een bewustzijnsevolutie.” Dat noopt bedrijven tot fundamentele keuzes.

 

“Wees waarachtig en handel ernaar”

Er is dus een succesvol alternatief zakenspel, voor diegenen die het spel van Amazon, Alibaba of Zalando niet willen of niet kunnen spelen, stelt Herman Toch. “In ons boek reiken we zeven troefkaarten aan om de positive sum game te spelen. Zo willen we bedrijven helpen hun waarachtige positie te vinden, en er ook met succes naar te handelen. Die troefkaarten zijn zeer praktische tools. Zo bieden we een doeschema aan voor het ontwerpen van de ‘transformationele klantervaring’, die je op een hoger niveau tilt wanneer de klantervaring en de sociale ervaring elkaar versterken. Ook het ontwikkelen van ‘de transformationele werknemerservaring’ komt aan bod. Zeker in een retailomgeving is de toekomst immers ‘high tech – high touch’. Hoe kan je er als retailer voor zorgen dat talent voor jou kiest en zich betrokken voelt bij de purpose van je bedrijf? En dit ook elke dag uitstraalt naar de klanten, in de ontelbare touchpoints? We reiken ook dé communicatietechniek van de toekomst aan: ‘army of friends’, hebben we die genoemd. Een aanpak die voor goedkope en extra aandacht zorgt, want je betaalt dat leger met sociale valuta.”
 

Hoe je maatschappijbouwend ondernemen kan koppelen aan eigenbelang, dat komt Herman Toch toelichten op de zesde editie van de RetailDetail Day, die plaatsvindt op donderdag 19 september in UGC Mechelen. Andere sprekers zijn o.a. Ann Claes (JBC), Annick van Overstraeten (Lunch Garden), Huub Vermeulen (bol.com) en Filip Willems (Q8). Twijfel niet langer: tickets bestellen kan via deze link.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN